Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Djura ska synas mer

Annons

- Sedan affären och posten lades ner har folk pratat mycket om det som är negativt, men vi ville se till att det positiva kommer fram, säger Pär Magnusson.

Så några entusiaster satte igång med att ordna med lite marknadsföring av bygden. Förutom Pär Magnusson hjälpte Eleonore Dersten till, Stig Törnqvist ordnade med layout av broschyren och Lars Rydén såg till att man fick pengar genom EU-projektet Mötesplats Leksand.

- Det behövs, även om det inte är svårt att locka folk att bo här. Tvärtom är det svårt att få tag på hus, säger Stig Törnqvist.

Broschyren berättar om Djuras historia, om kyrkan och skolan, naturen och kulturen. Dessutom finns en förteckning över företagen i Djura. Det är tänkt att broschyren ska finnas på turistbyrån, hotell, vandrarhem och campingar. Allt för att visa upp vad Djura med omnejd kan erbjuda.

- Det finns så mycket. Vi har majstångsresningen i Rälta, ångbåtsbryggan, en fin skola som vi vill behålla, och så vidare, säger Pär Magnusson.

- Vad tycker ni själva är bäst med Djura?

- Jag som kommer från Göteborg tycker att folk är väldigt öppna och raka. Och de är företagsamma, det är inget gnäll, säger Stig Törnqvist.

- Det finns många företag med vitt skilda inriktningar, och det är en levande bygd. Det finns många aktiva lantbruk och hästar som håller landskapet öppet, säger Pär Magnusson.

Strax efter att skyltarna kom upp protesterade Vägverket eftersom inget tillstånd fanns. Men det försöker man ordna upp nu. Och skyltarna har redan väckt positiva reaktioner från boende.

- Det är en liten grej, men det gör ett trevligt intryck, säger Pär Magnusson.

MARIA ÅKERBLOM

Mer läsning

Annons