Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Djupfryst järnvägstrafik

Annons

Midvinternattens köld är hård. Så hård att järnvägarnas spårväxlar, men även rullande materiel, fryser ihop i blixtkyla och snökaos.

Minnesgoda dalaresenärer känner säkert igen situationen från fordomdags. På 60-talet inhandlade järnvägarna ett stiligt diesellok i två våningar med passagerarplatser med fin utsikt i "puckeln" på övre våningsplanet. Typen döptes av folkhumorn till "kamelen" och trafikerade sträckan Borlänge - Mora fram till elektrifieringen på 70-talet. Dessa tyskbyggda tåg klarade köldknäpparna mindre bra och måste till sist placeras i Sydsveriges mildare klimat.

Likartade erfarenheter rönte resenärer och personal även sedan en mycket vacker italiensk motorvagn tagits i bruk på bl a Västerdalsbanan.

De nyss inköpta, mycket stiliga Reginatågen blir också lätt stående i vinterkylan trots - eller möjligen på grund av? - alla tekniska finesser. De är dock svenskbyggda och borde tåla något tjog minusgrader utan nämnvärda problem.

Finns inga gamla rekorderliga elektriska D-lok kvarglömda som beredskapslok någonstans?

Fram med dem i så fall!

De skramlade visserligen och gick lite stötigt på grund av sina tunga koppelstänger mellan hjulparen (ett tekniskt arv från ångloksepoken). Men de brukade fungera i alla lägen. Vilket tyvärr inte går att säga om dagens rullande järnvägsmateriel.

Mer läsning

Annons