Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Djärv PR-kupp

Annons

Om det var ett smart, fräckt och medvetet sätt att värva nya kunder framgår förstås inte. Thord Andersson, informationschef för Sydkrafts region Mälardalen, skrattar till när ord som PR-kupp förs på tal.

Klart står dock att tidningsredaktioner över hela landet fick pressmeddelandet i början på veckan. Ett pressmeddelande som deklarerar att nu följs resultatet upp av den Sifo-undersökning som kraftjätten beställde tidigare i år.

Nämligen att vattenkraft ligger högst på elkundernas önskelista, tätt följd av vindkraft.

Därför erbjuds nu samtliga hushållskunder förnybar el i form av vattenkraft - utan extra kostnad.

Tidningens redaktion i Smedjebacken fick en unik variant som vände sig till Sydkrafts kunder i Smedjebacken.

Redaktionen i Ludvika fick veta att kunderna i Ludvika tilldelas samma förmån.

Pressmeddelandet har spridits runt om i landet i en mängd "unika" varianter. En enkel sökning på internet visade att elkunder i minst 50-60 kommuner i landet kan känna sig utvalda.

Således lyckades också Sydkraft föra ut sitt budskap till en minimal kostnad.

En relevant fråga lyder dock; har Sydkraft kunder i Smedjebacken/Ludvika, och i så fall hur många?

Affärsområdeschefen Annette Brodin Rampe, som enligt pressmeddelandet ska kunna ge mer information, kan inte svara på den frågan.

Hon kan inte ens hänvisa till någon annan som kan svara, utan hänvisar tidningen till Sydkrafts kundtjänst.

Tidningen vänder sig i stället till informationschefen Thord Andersson. Han kan heller inte svara på frågan. Men han lovar att undersöka saken och återkomma under dagen.

Under tiden kommenterar det lilla energibolaget Seab:s vd, Conny Göransson, saken.

Hans första notering är:

- Sydkraft är visserligen representerade i kommunen eftersom man äger kraftverket i Morgårdshammar.

- Men inte kan de ha särskilt många kunder.

Han får fram att Sydkrafts andel av hushållskunderna stannar vid cirka 0,5 procent. Det motsvarar ungefär 20 kunder av totalt 3 800 inom Seab:s nätområde.

Samma förhållande råder hos den något större konkurrenten i Ludvika.

Camilla Schollin på VB-elnät konstaterar att Sydkraft har 113 kunder av cirka 21 000 möjliga inom bolagets nätområden i Ludvika och Smedjebacken.

- Det blir också ungefär en halv procent i volym för Sydkraft, bedömer hon.

Hos de lokala elproducenterna rycker man också undan mattan för Sydkrafts löfte om förnybar el.

- Det går förstås inte att garantera att elen är förnybar, säger Conny Göransson och åsyftar att Sydkraft även har kärnkraft i sitt utbud.

- All el som produceras blandas ju så det går inte att särskilja vilket som är kärnkraft eller vattenkraft, påpekar Lennart Gustavsson hos VB-energi.

Conny Göransson påminner dock om att till viss del kan Seab garantera att elen är förnybar och dessutom miljöcertifierad.

- Vi har ju vår lilla kraftstation vid bron som fick certifikat av Svenska Naturskyddsföreningen för några år sedan.

Tilläggas kan att sent under tisdagseftermiddagen hade Sydkrafts informationschef fortfarande inte hört av sig angående antalet kunder i Smedjebacken/Ludvika-området.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons