Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diesellokens föroreningar

Annons

Bo Stenback på Green Cargo i Borlänge påstår att jag har fel när jag hävdar diesellokens utsläpp av föroreningar. Han gör samma tankekullerbytta som de flesta "järnvägare".

Det är faktiskt de sammanlagda utsläppen man ska ta hänsyn till i en miljökonsekvensberäkning.

Däri ska även ingå transporter till lastningsstation, truckar, omlastningar, den långa transporttiden, rangeringstider, lossningstider och transport till slutkund.

En icke avgasrenad motor som går många, många fler timmar släpper naturligtvis ut massor av miljöförorenande ämnen.

Häri ingår inte bara koldioxidutsläppen utan en mängd andra föroreningar knutna till drivmedlet.

Om Green Cargos diesellok är så miljövänliga som det påstås i artikeln den 21 december finns ingen anledning att miljöförbättra motorerna.

Jag har tagit del av Nätverket för Transporter och miljön och kan konstatera att en omedelbar ombyggnad av dieselloken till naturgasdrift är av nöden.

Beträffande ellok är vi helt överens under förutsättning att elen produceras på ett miljövänligt sätt.

PER-OLOF LENNHOLT

Mer läsning

Annons