Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diesellok från 50-talet ny sevärdhet hos GBBJ

Annons

Klenoden ingick ursprungligen i en serie lok som på 50-talet skulle ersätta ångloken på smalspårsbanorna, företrädesvis i Småland. Men det blev inte som det var tänkt.

Snart började omfattande nedläggningar av SJ-smalspår och många av de relativt nya loken blev övertaliga.

Det fick till följd att flera byggdes om för att kunna användas vidare på på de normalspåriga järnvägarna. Ett av dessa var 126:an.

Efter många år som så kallat beredskapslok har det nu fått sitt slutliga hemvist i Grängesberg där det kommer att vårdas ömt av entusiasterna.

- Det är en värdig representant för 50-talets diesellok, säger Alf Jansson som liksom Dan Thunberg och en rad andra kamrater var med på den tidsödande transporten.

Även om T23:an är fullt körklar bogserades den nämligen hela vägen från Landeryd till Göteborg och därifrån vidare norrut längs Bergslagsbanan via Kil.

- Det tog tid och vi fick lov att ligga borta i två nätter, berättar Jansson.

Lokförare på elektroloket (TGOJ Bt 305), som var draglok, var Lars "Dallas" Dahlman. Med på transporten var naturligtvis också GBBJ:s egen stallförman Rauli Joutsijärvi.

- Det här loket blir ett bra komplement till ångloken när vi kör på Oxelö marknad och gör andra utflykter, säger Thunberg som närmast siktar på att den gamla dieseln ska putsas upp och bli riktigt snygg.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons