Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Diesel - en fråga för kommunledningen

Annons

Leif Nilsson har måhända inte motorer och bilar som hobby. Men han tycker själv att han är ganska påläst när det gäller mellan bensin och alternativa drivmedel.

Han har bland annat konstaterat att etanolet inte blivit någon "hit" i sammanhanget. I varje fall inte än. Snarare har dieselmotorn genomgått en renessens, vilket resulterat i bränselsnålare motorer och renare utsläpp.

Att miljöpartiet i en motion för ett par år sedan tyckte att kommunen borde ersätta den bensindrivna bilparken till etanolbilar medförde visserligen att frågeställningen hängt med på dagordningen.

Men inför höstens stora upphandling av de kommunala leasingbilarna är etanolet inte ett självklart alternativ. Den signalen torde inte påskynda de två stora oljebolagens - OKQ8 och Shell - intresse för att erbjuda etanolpumpar.

Leif Nilsson menar att såväl bilbranschen som bolagen inte verkar kunna bestämma sig. Samma sak tycker han gäller statsmakternas förhållande till dieseln. Dieselpriset har pressats uppåt trots den miljömässigt goda reningsgraden som exempelvis partikelfiltret medfört.

När miljökraven på kommunens fordon fördes upp på kommunstyrelsens dagordning i tisdags enades i varje fall kommunstyrelsen om vilka miljökrav som ska gälla när fordonen väljs ut:

-I första hand ska fordonets funktion och trafik- och personsäkerhet vara ledstjärna.

-Om säkerhetskraven anses vara uppfyllda, och även klassas som miljöbil är det ett plus i kanten.

- Fordon som inte är miljöklassade ska bedömas enligt de miljökravspecifikationer som EKU (Miljöstyrningsrådets verktyg för hållbar ekologisk upphandling) ställer.

- Prislappen för de fordon som uppfyller säkerhets- och miljökraven ska sedan ställas mot de miljövinster som respektive fordon medför.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons