Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det här skulle nog inte Curt Nicolin gilla

Annons

analys Alstom

Alstoms gasturbiner i Finspång är till salu. Curt Nicolins skötebarn. Hur kan detta vara möjligt?

Lagom efter att de tunga ABB-åren var passerade och Alstom i Sverige gått ut och sagt till sina kunder att det är franska Alstom som förvaltar arvet efter Aseatiden så står gasturbinerna på försäljningslistan.

"Back to basic" myntades det i Alstomdelen när ABB proklamerade att man tagit klivet in i IT-åldern.

Arkitekten bakom Percy Barneviks ABB var Curt Nicolin, Mr Stal kallades han på sin tid, en av Industrisveriges förgrundsgestalter.

Utan Curt Nicolin skulle det inte ha funnits en turbinindustri i Finspång, än mindre en turbinskovelverkstad i Ludvika. Turbinskovelfabriken som startades 1970 i Ludvika är Curt Nicolins förtjänst

När ABB gjorde sitt generalfel och lämnade genereringen så öppnades också alla dörrar på vid gavel för nya allianser och nya struktureringar. 12 mars väntas det komma information då Alstom har en större sammandragning i Paris.

Det kan vara en ödesdag för Finspång, där Curt Nicolin 1945 fick uppdraget att bygga den svenska jetmotorn, den stannade på marken och blev Asea, ABB och sedermera Alstoms storsäljande gasturbin 35. Den tillverkas fortfarande.

Uppskattningsvis ger gasturbinerna jobb åt 1 050 personer, ångturbinerna till 600 och 600 arbetar med turbinservicen.

Totalt jobb åt 2 100 personer i Finspång och 140 i Ludvika.

Efter 15 år i Finspång blev det Asea i Västerås för Curt Nicolin och resten är modern svensk industrihistoria.

På gasturbinmarknaden råder fullt krig. Marknadsledande General Electric, GE, är i full gungning men har urstarka finanser. GE gör sig av med tusentals anställda men lär knappast få tilllåtelse av konkurrensmyndigheterna inom EU och USA att köpa Alstoms industriturbindel.

Alstom i Finspång och Lincoln i England har direkta konkurrentmaskiner med GE inom hela effektområdet som de konkurrerar om.

Alstom Power är världsetta på ångturbiner och nummer två i världen när det gäller gasturbiner för industrin.

På kraftmarknaden är Alstom etta totalt sett, GE god världstvåa. Siemens är trea och Mitsubishi fyra.

Siemens som äger Westinghouses gasturbindel sedan några år har inga maskiner som är konkurrenter med Finspång men är den kanske svåraste konkurrenten på ångturbiner.

Siemens vore därmed en bättre ägare av Finspång/Ludvika om det inte vore för ångturbinerna. En ny ägare innebär att det kommer att finnas överlappande produktion och sådan vill ingen ha på en överetablerad marknad, därmed är 600 jobb i fara i Finspång och Ludvika.

Japanska Mitsubishi har ambitioner i Europa och har maskiner i Finspångsklass liksom den andre japanen Hitachi. De har inte nämnts som tänkbar köpare men kunde vara ute efter att köpa Alstoms marknad där Finspång är en av få aktörer som ökat sina marknadsandelar. Andra konkurrenter är Rolls Royce, Solar, Pratt & Whitney och Nuovo Pignone.

Men skulle det nu gå så illa att Curt Nicolins kronjuvel skulle hamna i Siemens ägo så har man i vart fall fått en tydlig ägare.

Men det skulle bli ett nytt tänkande. I stället för transformatorer från Alstom i Turkiet så skulle de tas från Siemens i Tyskland. Alstom är ju i full färd med att på punkt efter punkt byta ut tidigare ABB-produkter till Alstomprodukter och skulle det bli Siemens så får man tänka ett varv till och byta fransk kultur mot tysk disciplin.

Men har man rötterna i ABB så har man ju vanan inne av omorganiseringar, om det nu skulle gå så illa.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons