Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

" Det här är möjligheternas program"

Annons

- Det här är möjligheternas program, vi hjälper eleverna att utveckla sina goda förmågor, fortsätter hon.

På IV får lärarna ägna sig helt åt att vara pedagoger. För att hjälpa eleverna med vägledning och sociala frågor finns handledare, där de bokar tid.

- Här skäller vi inte, och pratar inte över huvudet på ungdomarna. De är på väg att bli vuxna och bemöts med lyhördhet och respekt, säger Anneli.

Hon är noga med att påpeka att man inte kan skylla lärarna i grundskolan för att en del elever inte klarar studierna. Där är det stora klasser och glest mellan kuratorer och andra elevvårdare. Lärarna ska klara alla uppgifter och många elever.

Visst skulle resurserna kunna sättas in tidigare, men nu är det godkänt-kraven till gymnasiet som fungerar som en vallgrav. IV blir räddningsplankan för dem som vill rädda sig torrskodda över.

Många av elever på IV har läs-, skriv- och räknesvårigheter. De behöver extra stöd. Många har också försvunnit i de stora grupperna i grundskolan. På IV är lärarna och handledarna noga med att varje elev ska få den tid hon eller han behöver. Att de ska känna sig sedda och hjälpta, att de lär sig samtala och visa ömsesidig respekt.

"Att få kunskap" kommer faktiskt sist på en lista som Anneli visar. Lär sig gör man bäst när tilliten och självförtroendet finns där.

- Det gäller att hitta metoderna för att väcka lusten och viljan att jobba, säger Anneli.

Många elever på IV praktiserar. En del på heltid, om de klarat godkänt-målen, andra några dagar i veckan. Ute på praktik upptäcker de ofta att de behöver lära sig mer.

- Vi har mycket god kontakt med företagarna i Falun. Vi är glada för hela 50 praktikplatser, säger Anneli.

Några lyckliga elever får jobb direkt från IV varje år.

Anneli är alltså föreståndare, med en bakgrund på socialförvaltningen.

Hon håller ordning och reda. Möten ska vara meningsfulla, och börja och sluta på bestämd tid. Lärarna får handledning utifrån, personalvård behövs för att de ska kunna ta bra hand om eleverna. Efter klockan 17 ska ingen lärare bli störd hemma, alla behöver lugn och ro och tid för återhämtning. Föräldrarna sköter sig och ringer under arbetstid, och kommer till utvecklingssamtalen.

- Så borde alla lärare ha det, säger Anneli.

RAGNA FAHLANDER

Mer läsning

Annons