Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det blev inte bättre av förbättringarna

Annons

Det var det här med apoteket och telefonerna: det skulle bli så bekvämt och upplysande, sa man. För vem? Inte för kunderna i varje fall. Enligt de rapporter som kommer. Och kunden skall alltid stå i centrum.

Du som hittar ett telefonnummer till ditt apotek i katalogen och ringer dit, kommer med största säkerhet till Uppsala. Där skall de kunna serva dej, tror man, och i varje fall berätta om medicinen du skall ha finns i lager.

Berätta och berätta, förresten. Först måste du ju komma fram.

Greta hör till dem som skulle fråga om receptet, vidarefört via e-post, var omsatt i en burk piller. Hon ringde en gång och fick till svar att väntetiden var tolv minuter ( till den som svarade, inte till hennes apotek). Det kostar en slant att sitta och vänta också (har apoteken bonus från Telia?). Greta gav opp för stunden men försökte igen med samma dåliga resultat. Då körde hon en mil för att få besked, som alls icke var tillfredsställande.: apoteket hade inte aktuell medicin i lager.

Det är många som råkat ut för detta fenomen: en äldre kvinna måste besöka sitt apotek tre gånger: dels fanns inte heller den medicinen i lager, dels fanns den inte att tillgå ens på den dag apoteket angivet.

En annan kund, också det äldre kvinna,kunde inte få ut hela den förskrivna dosen, eftersom lagret var på upphällningen. Detta har inte inträffat bara en gång utan två.

Skall kunden bekosta extra resor för att exempelvis apoteket gergalen upplysning om när medicinen kan förvärvas?

Det bli dyra klena upplysningar.

I bland undrar man hur de tänker, de som gör om ett och annat i tillvaron och som tror attdet nya skall bli bättre. Är det bara sin egen trånga värld de handlar efter eller hör de sig förhos dem som har erfarenheter och som skulle kunna råda.

Allmänheten står sig slätt mot somliga galna påhitt. Måste hänga med. Har ingenting att sätta emot. Man tycker att pensionärsföreningarna skulle kunna höja rösten litet grann stundom.

Så till några rader som stått attläsa i en tidning för ett tag sedan och som kommer en och annan klok och medkännande människa att ruska på huvudet.

Det berättas om en mansperson i Blekinge , svårt sjuk, som drabbats av myndigheters och politikers fyrkantighet.

Herr A, är svårt cancersjuk och måste ofta, ofta åka till Lund för behandling.

Landstinget bekostar hans resor med allmänna kommunikationsmedel. Han måste betala varje gång(får sedan pengarna tillbaka) och notan går på över8.652kronor per månad.. Billigare blev det förstås om han fick köpa månadskort - bara 1.100 kronor. Det skulle landstinget tjäna7.552 kronor på varje månad.Men se, detta tillåter intestatuterna.

Patienten skulle kunnatjänapå landstingets godhet och användabusskortet privatöver lördag-söndag. För att inte denne sjuke man skall kunna inledas i frestelse och åka buss privat,lägger lanstinget ut över sju tusen kronor extra.

Så enfaldigt. Om säger om denne man orkar med en och annan resa privat över veckosluten, bjud på det.Sådan generositet skulle inte skada. Dessutom; man skulle tjäna över sju tuseni månaden.

Så går det när makten tänker fyrkantigt. Och omänskligt.

Mer läsning

Annons