Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det blev fel kuddar"

Annons

Så sent som i höstas byggdes de tio busskuddarna på Tällbergsvägen för att nedbringa hastigheten till 30 kilometer i timmen. Protesterna mot "kuddarna" från trafikanthåll blev så starka att politikerna bara för veckan sedan beslutade att kuddarna ska bort för att ersättas av andra alternativ till farthinder.

Lars-Olov Nygårds tycker det är lite märkligt. Från början var det tänkt att en annan variant av kuddar skulle byggas.

- Det blev inte som jag tänkt, säger han.

Det blev fel typ av kuddar och dessutom är de felplacerade. Onödigt slöseri med skattepengar, fortsätter han.

En rykande färsk trafikmätning visar att nuvarande busskuddar får trafikanterna att lätta på gasen ordentligt. Mätningar i början av veckan visar att genomsnittshastigheten över kuddarna är 29 kilometer i timmen och mellan kuddarna 38 kilometer i timmen.

Fullgoda resultat, och det var just det som från början var meningen med kuddarna. Att nedbringa hastigheten till 30 kilometer i timmen vid vägkorsningarna med tillhörande övergångsställen.

Problemet är att nuvarande busskuddar är för aggresiva. En snällare variant av kuddar kan bli aktuella.

- De här ska bort, fastslår kommunchef Göran Wigert. Vi ska titta på andra alternativ. I första vändan ska vi titta på korsningen Tällbergsvägen/Rättviksvägen. Sedan får vi se om det blir något ytterligare i andra korsningar.

Lars-Olov Nygårds står fast vid att befintliga busskuddar fyller sin funktion ur trafiksäkerhetssynpunkt, och så mycket klagomål har han inte hört.

- Det handlar om att rädda liv, säger Nygårds, som också noterar att det inte finns mycket till alternativa farthinder som kan användas på Tällbergsvägen.

- Det blev fel kuddar från början, erkänner han, och sneglar söderut mot Borlänge där det finns busskuddar av den "snällare" arten.

CHRISTER KLOCKARÅS

Mer läsning

Annons