Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det blev bättre än vi trodde"

Annons

- Det blev bättre än vi trodde, säger Carina Strandberg från Grycksbo.

Hon bor strax intill Grycksbobanan och var en av många skeptiker när tågen mellan pappersbruket och Falun togs i trafik i september förra året. Hon var orolig för sina barn som brukade leka i närheten av spåret och undrade hur mycket som skulle höras i huset när vagnarna körde förbi. Hon och familjen ville att Banverket skulle sätta upp ett bullerplank men fick nöja sig med ett stängsel. Maken Fredrik, som jobbar skift, brukar fortfarande vakna när tågen kör på dagarna och han ligger och sover.

- Det vibrerar och bullrar i huset. Ofta undrar jag om de verkligen kör 30 kilometer i timmen som det är sagt. När tåget kommer från Falun skriker det jättehögt när föraren bromsar, säger Carina Strandberg.

Öppnandet av den tolv kilometer långa Grycksbobanan var omtvistad under flera år och beslutet fick skjutas upp flera gånger på grund av allmänhetens protester. Projektet kostade 50 miljoner kronor och innebar att två transporttåg togs i trafik mellan Falun och Grycksbo pappersbruk för att minska antalet stora lastbilar på vägarna.

Bengt Stenberg var en av kritikerna när frågan började diskuteras i slutet av 1990-talet. Han bor på Norra Mariegatan i Falun där tåget numera kör två turer per dag, en gång på morgonen och en gång på eftermiddagen. Trafiken har betytt vibrationer i lägenheten och flera mätningar har gjorts av Banverket. Bengt Stenbergs uppfattning är att tågen kör snabbare än den tillåtna hastigheten.

- Jag sitter just och skriver till Banverket. Sista mätningen gjordes i mars och vi har fortfarande inte fått något svar. Det här är seglivat, jag får känslan av att det är någonting lurt, säger Bengt Stenberg.

Han vill inte uttala sig mer innan svaret från Banverket kommit, men säger att han är nöjd med vad de tidigare protesterna givit.

- Hade vi inte agerat hade det till exempel varit mer trafik och högre hastighet på spåret i dag, säger Bengt Stenberg.

På Östra skolan i Falun, som ligger invid Grycksbobanan, har rektor Bengt Ericsson inte tagit emot några klagomål från varken elever eller personal. När tågtrafiken började diskuteras blev däremot många föräldrar oroliga och det ledde till att skolan ställde krav på säkerhetsanordningar från Banverket.

- Det gällde till exempel staket och bommar. Men också säkerhetsinformation, säger Bengt Ericsson.

Banverket besökte skolan och träffade eleverna för en genomgång av säkerheten. Numera har också lärarna fortlöpande information gällande tågtrafiken och spåret. Bengt Ericsson kan inte minnas att skolan haft några incidenter som varit kopplade till Grycksbobanan.

- Visst hörs det och vibrerar men något problem är det inte. I så fall är biltrafiken ett mycket större problem för oss på skolan, säger Bengt Ericsson.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons