Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är sanslöst"

Annons

Att han har rätt visar sig när tidningen tar med honom upp till gågatan vid 10.45-tiden på tisdagen.

Utanför Stadshotellet står flera firmabilar och på den lilla gågatestumpen ned mot krogen Tant Selmas har en stor lastbil och två mindre firmabilar parkerat.

Samtidigt kommer en stor lastbil av långtradartyp som gör reklam för Åbro bryggeri och kör förbi Stadshotellet, föraren gör en vändningsmanöver mellan Dressman och Handelsbanken och backar ned mot kinakrogen (före detta restaurang Väsman).

Minuten senare kommer en firmabil och kör in på samma gatstump. Ur bilen kliver en overallklädd man med ett litet litet brunt paket under armen.

-Det är sanslöst, utbrister stadsarkitekten redan när Åbrolastbilen kör förbi Stadshotellet.

När så firmabilen med "paketmannen" uppenbarar sig blir det liksom bara för mycket.

Göran O. Sundell ler snett.

För honom är det självklart att gågatan måste moderniseras på vissa sätt, bland annat av trafiksäkerhetsskäl.

Därför har han en idé om att det på gågatan bör inrättas filer eller markeringar där vissa fordon har rätt att köra.

-Det kan till exempel vara varutransporter, taxibilar och Mjuka linjen-bussar som ges tillstånd att köra där mycket försiktigt. Likaså ska filerna kunna användas av cyklister. Markeringarna blir en signal till gående att här kan det komma fordon.

I dag kan bland annat ägare av varubilar söka tillstånd hos kommunens tekniska kontor och sedan i stort sett köra hur de vill på gågatan, det framkommer om inte annat den här tisdagsförmiddagen.

Enda restriktionen är att trafik normalt inte medges runt lunchtid men Sundell är övertygad om att de regler som trots allt finns för gågatetrafiken inte följs särskilt väl.

-Ingen verkar respektera tiderna utan man kör hur som helst och när som helst.

-Därför tror jag mer på idén att man tillåter begränsad trafik på vissa delar av gågatan. Det är oacceptabelt som det ser ut nu med stora långtradare som kör in här bland folk med barnvagnar, säger stadsarkitekten.

Han vill också att det sätts in en del andra åtgärder för att modernisera och snygga till gågatan. Fler sittgrupper och nya planteringar kan vara sådant som skulle lyfta centrumdelen.

-Annan gatubeläggning och att affärerna åläggs att skylta på ett visst sätt kan vara andra lämpliga åtgärder, tycker Sundell.

Han har inget att invända mot bopartisten Kurt Josefssons förslag om att lägga ned värmerör så att gågatan alltid är snö- och isfri.

- Men då ska det ingå i en större modernisering av gågatan.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons