Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är ingen hund begraven"

Annons

Victor Fladvad har att rätta sig efter direktiv uppifrån. Ingenting får komma ut om hur många tiotals eller hundratals miljoner kronor näringslivet satsar för att ja-sidan ska få majoriteten av rösterna den 14 september.

- Svenskt Näringsliv har som policy att inte redovisa vad de lägger ut för pengar. Ska det offentliggöras måste det tas ett nytt policybeslut av styrelsen för Svenskt Näringsliv, säger han.

Varför vill organisationen Svenskt Näringsliv inte redo-visa detta öppet?

- Jag tror inte att man skäms eller att det ligger någon hund begraven. Men näringslivet har vid tidigare kampanjer inte redovisat några siffror. Nu har detta kommit upp eftersom EMU-valet är en större fråga för allmänheten, säger Victor Fladvad.

I egenskap av informatör för Eurofakta och på resande fot landet runt fram till valdagen, börjar han dock luta åt att ett offentliggörande av summorna bör övervägas.

- Då skulle vi komma ifrån den här fokuseringen på prislappen, konstaterar han.

27-årige Fladvad kom i går till Ludvika tillsammans med Maria Marjamaa, 25, Jessica Nyberg, 25, och Mattias Axelsson, 25. På Brända tomten parkerade de sin buss med släp för att informera Ludvikaborna om fördelarna med EMU och eurovalutan.

- Vi började resan den 14 juli och har bland annat besökt Sveg, Borlänge, Rättvik, Fagersta och Falun. Längre fram ska vi upp till norra Sverige.

- Av de samtal vi haft hittills så är jag glatt överraskad. Fler än jag hade trott är positiva till EMU.

- Men självfallet märker jag en större oro bland folk ute i landet än bland mina vänner i Stockholm, säger Victor Fladvad.

Han leder Eurofaktas "team norr" och dessutom har näringslivet ett team syd och ett team väst samt ett team köpcentrum ute på vägarna för att övertyga väljarna om fördelarna med euron.

Vid bussen ges både muntlig och skriftlig information och nyfikna kan på en dator knappa in frågor och direkt få svar från Svenskt Näringsliv centralt. Dessutom bjuds det på kaffe eller te och kakor.

- Vi märker att intresset för EMU-frågan hela tiden ökar. I går (i måndags) var vi i Falun och kunde räkna till 80 stycken kvalitativa samtal med väljare. Med kvalitativa samtal menar vi att vi fått prata några minuter med personen och att båda parter haft ett utbyte av samtalet.

Enligt Victor Fladvad är det ovanligt att besökarna undrar hur mycket pengar Svenskt Näringsliv lägger på kampanjen. Den vanligaste frågan handlar om priserna i EMU-länderna kontra priserna i Sverige.

- En del finländare tycker att priserna ökat efter införandet av euron. Men en färsk undersökning visar att priserna på basvaror sjunkit, betonar Victor Fladvad.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons