Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det allra sämsta alternativet

Annons

I en rad insändare har problemet med biltrafiken mellan Britsarvet och centrum tagits upp: Oppositionsrådet Mikael Rosén (m) i Britsarvet tror sig inte om att hitta till centrum via omkringfarterna om Södra Mariegatan stängs.

Elis Hedén vill av miljöskäl inte ha trafiken förbi sitt hus på Linnévägen, men ser inga problem om den leds på annat håll genom staden.

Bengt Korpås i Britsarvet vill bara ta bort en vägskylt och öppna Åsgatan utan en tanke på konsekvenserna.

Åsgatan, en tätbebyggd smal gata som skär genom hela Östanfors med fem meter bred kör- bana där luftcirkulationen är så låg att den inte klarar att skingra avgaserna, är enligt gjorda utredningar det miljö- och trafiksäkerhetsmässigt allra sämsta alternativet.

Med 4 550 fordon per dygn klarar vare sig buller eller luft-föroreningar gränsvärdena och betydligt fler än i dag skulle drabbas. Ett tiotal fastigheter och två boendeparkeringar har direkt-utfart på Åsgatan. Det finns ett halvdussin korsningar med skymd sikt.

Men att öppna Åsgatan betyder mycket mer än att släppa fram Britsarvsbornas bilar. Det skapar en ny genomfart som i båda riktningarna leder trafiken in genom stan från omkringfarterna, en trafik som i och med butiksetableringar kommer att öka rejält. Det skulle innebära att det skapas ett betydligt större problem än det som skulle lösas - och ett totalt haveri för formulerade mål för miljö och trafiksäkerhet.

Led mesta möjliga trafik till omkringfarterna. Faluns innerstad tål inte sämre luft.

Bengt Åhlman,

en av drygt 600

som bor längs Åsgatan

Mer läsning

Annons