Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deras jobb: Fuskjägare

Annons

Jenny Svensson försöker vara så diskret som möjligt när någon vill veta vad hon jobbar med.

Hon vet hur folk kan reagera när de får veta att hennes arbetsuppgift är att jaga bidragsfuskare.

- Det är ingen som tar illa upp. Däremot vill många lämna tips och då ber jag dem att ringa till jobbet. Jag tar inte emot tips på fritiden, säger hon.

Jenny Svensson jobbar som handläggare vid Försäkringskassan Dalarnas nya kontrollenhet iFalun. Avdelningen startade iapril efter myndighetens beslut att ta krafttag mot fusk och missbruk. Det skedde genom att 300 nya tjänster tillsattes i landet.

Falugruppen är en del av satsningen och består av elva handläggare och en enhetschef.

Handläggarnas jobb ska göras så enkel som möjligt och Jenny Svenssons främsta arbetsredskap är dator och telefon. Med dem bearbetar hon tips från allmänheten, andra handläggare och myndigheter.

- Jag ringer hyresvärdar, skolor och elbolag till exempel. Uppgifter om näringsverksamhet och liknande söker jag efter i datorn.

Det förekommer även hem- och arbetsplatsbesök för handläggarna. Före besöket görs en riskanalys då man bedömmer om det är säkert att åka ut eller om polis bör följa med.

- Men först och främst slår jag i våra register för att se om tipsen stämmer över huvud taget, säger Jenny Svensson.

Det är absolut nödvändigt, menar Annika Dahlberg, som också jobbar på kontrollenheten. Hon kan få tips från personer som uppger att grannen är sjukskriven och jobbar samtidigt. Eller någon som tror sig veta att ett sambopar ger sken av att vara ensamstående för att få ut bostadsbidrag.

En snabb koll i systemet visar om den misstänkta fuskaren har någon utbetalning av bidrag över huvud taget.

- Det händer inte allt för sällan att tips inte stämmer, säger Annika Dahlberg.

Försäkringskassan Dalarna har gjort tolv polisanmälningar om misstänkt brott hittills i år.

- Det är ingenting vi firar eller jublar över. Man vill ju inte att det ska leda till polisanmälningar egentligen, säger Jenny Svensson.

Försäkringskassan har tät kontakt med olika myndigheter, bland annat polis och åklagare. På den punkten ligger Dalarna iframkant, berättar Lena Ersson, chef på kontrollenheten.

- Handläggarna utbildar polis- och åklagarmyndigheten i socialförsäkringen och får i sin tur viktig hjälp i utredningsarbetet, säger Ersson.

I Västmanland har modellen gett positiva resultat, bland annat iform av fler anmälningar, högre kvalitet i anmälningarna och ökad andel som leder till åtal.

Lena Ersson berättar att hon inte längre pratar om misstänkt fusk utan om misstänkt brott.

- För det är brott det handlar om. Fusk låter inte lika allvarligt, fuska kan man ju göra i sällskapsspel, säger Lena Ersson.

MARIA BIAMONT

Mer läsning

Annons