Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deras girlpower ska sälja

Annons

Elever som läser samhällsvetenskapligt program med ekonomisk inriktning på Martin Koch-gymnasiet ska, som ett led i undervisningen, under sitt tredje år skapa och driva ett eget företag.

- Det här är ett sätt för eleverna att få praktisera sina egna kunskaper. Dessutom lär de sig att ta eget ansvar och att samarbeta i grupp, säger Bo Vesterfors som är lärare i företagsekonomi på Martin Koch-gymnasiet.

I höstas var det dags för klasskompisarna Anna Gustavsson och Petronella Turesson att välja inriktning för sitt företag.

- Vi ville göra något kul och något vi själva var intresserade av. Många har fördomar om feminister - att vi skulle vara elaka och håriga, och att vi hatar män. Det finns tjejer som inte törs kalla sig feminister på grund av de här fördomarna, säger Petronella.

- Men vi har inga konstiga åsikter, för oss betyder feminism helt enkelt jämlikhet mellan könen, säger Anna.

De berättar att det har gått bra för deras företag. Hittills har de låtit trycka upp ett femtiotal töjbara T-shirtar i fyra olika färger och nästan alla har blivit sålda. Det populäraste motivet är en överstreckad Playboykanin, alternativet är ordet Feminist i graffitistil tryckt över bröstet. Ett företag i Hedemora trycker upp tröjorna och priset är 150 kronor per tröja. Tjejerna gör en vinst på några tior för varje såld tröja.

Organisationen Ung företagsamhet, UF, arrangerar sex utställningsmässor i Dalarna. På fredag gör ett tiotal företag upp om titeln Bästa UF-företag i Hedemora och Avesta. Till mässan i Avesta åker förutom Anna och Petronella också fyra andra företag från Martin Koch-gymnasiet.

Anna och Petronella är osäkra på vilka chanser de har i tävlingen men hoppas på vinst.

- Bara inte juryn tycker att vi är för radikala, säger Petronella.

CHRISTAN FERRERA

Mer läsning

Annons