Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den stora miljöbluffen

Annons

Det satsas nu friskt på etanol som alternativt drivmedel för bilar i Sverige. Men Sverige är ganska ensamt om att satsa så mycket på etanol som man gör. Och det finns många frågetecken.

Avgaserna från etanolbilar innehåller lika mycket, eller mer, kväveoxider som avgaserna från bensindrivna bilar. Dessutom finns bland annat aldehyder och det starkt cancerframkallande ämnet etylnitrit i små mängder.

Men satsningen på etanolbilar motiveras främst av att växthuseffekten minskar om mängden koldioxid som tillförs atmosfären minskar. Och så kan teoretiskt bli fallet om man övergår från bensindrift till etanoldrift.

Visserligen släpps lika mycket koldioxid ut genom avgasröret på en etanolbil, men koldioxid binds av skogsråvara, eller vad det är man gör etanolen av, när den växer och därmed kan man säga att koldioxiden ingår i ett kretslopp till skillnad från den koldioxid som bildas vid förbränning av bensin eller diesel.

Nu är dock mer än 95 procent av den etanolmängd som Sveriges bilister gör av med - uppemot 300 000 kubikmeter nästa år - importerad huvudsakligen från Brasilien, där den framställs av sockerrör.

För att få fram dessa mängder etanol skapas hela tiden nya plantager på bekostnad av framför allt regnskog.

Och eftersom regnskogen är en viktig källa till upptag av koldioxid från atmosfären är detta inte särskilt bra ur miljösynpunkt.

Det hade troligen varit bättre om Sveriges bilister fortsatt att köra på bensin och en större grön massa av regnskog kunnat ta hand om det tillskott till atmosfären av koldioxid som bensindriften hade lämnat.

I framtiden kanske Sverige kan bli mer självförsörjande på etanol, men det är i rådande läge ytterst osäkert eftersom svensktillverkad etanol - från till exempel skogsråvara - är mycket dyrare.

Tyvärr måste man därför konstatera att etanolbilarna till stor del är en miljöbluff. Utsläppen blir inte mindre farliga i stadsmiljön och bidraget till växthuseffekten blir sannolikt inte mindre än vid traditionell bensin- eller dieseldrift.

BO PERSSON

Mer läsning

Annons