Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Den livsfarliga påsken

Annons

På väg upp till fjällen i påsk finns stora chanser att träffa på Dalarnas trafikpolis.

- Vi kommer att kontrollera hastighet, bältesanvändning och nykterhet. Det är så vi kan få ner antalet döda och skadade i olyckor, säger Kjell Larsson.

Någon utökad bemanning under påsken blir det dock inte för dalapolisernas del.

- Vi har ordinarie styrka, säger Kjell Larsson.

Vägverkets statistik berättar att något fler personer dör och skadas i trafiken under påskhelgen än under "vanliga" helger.

Orsaken är den ökande trafiken till skidorterna i norra Sverige. I Dalarna är trycket hårt på Sälen och Idre.

- När det är dags för hemresa är trafikintensiteten på riksväg 71 så hög att det inte går att åka fort. Det är när trafiken sedan delar sig som tempot ökar, säger Kjell Larsson.

Han har varit i kontakt med kollegorna i Västmanland, som också kommer att hålla extra koll på fjälltrafiken.

Under årets första två månader omkom 51 personer i vägtrafiken, vilket är något färre än under samma period förra året, då 61 personer omkom.

- Det är en alldeles för kort period för att jag ska våga dra några slutsatser. Men även om det skulle vara fråga om en minskning är det alldeles för många människor. Jag tror inte att man inom någon annan samhällssektor skulle acceptera sådana dödstal som inom trafiken, säger Lars Bergfalk som är chef för Vägtrafikinspektionen.

I oktober 1997 beslutade riksdagen om den så kallade nollvisionen, vars delmål är att antalet dödade i trafiken ska ha minskat till 270 år 2007.

Allt talar för att visionen inte kommer att förverkligas.

- Antalet svårt skadade har stigit rejält. I dag hamnar var 40:e minut en person på sjukhus efter en trafikolycka. Det krävs väldigt stora insatser om vi ska nå nollvisionens mål, säger Lars Bergfalk.

INGER WALLIN MIKAEL BERGLING/TT

Mer läsning

Annons