Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Delade känslor inför nya regler

/
  • Bråda dagar. Under de sista och första dagarna för reglerna när det handlar om skrotningspremien för gamla bilar var det bråda dagar för Bertil Hultberg, Grangärde bildemontering, dels de som ville skrota sin bil enligt de gamla reglerna och dels de som ville skrota sin bil enligt de nya reglerna.

Annons

Den typen av "affärsidkare" som köper skrotbilar och säljer vidare till bilskroten har Bertil Hultberg träffat på många genom åren.

- Det har ofta handlat om någon som ska skrota en kompis bil, eller en kusin, arbetskamrat, granne, som vill ha hjälp att bli av med sin bil, berättar Hultberg.

Han konstaterar dock att många av dessa måste ha otroligt mycket vänner och släktingar med gamla bilar som ska skrotas.

Men i och med att de gamla reglerna försvinner så försvinner också marknaden för den här typen av "affärsidkare".

Nu måste ägaren själv lämna in sin bil till skrotning och sedan betalas skrotningspremien ut till honom eller henne.

Problemet är att pengarna i fonden inte kommer att räcka särskilt länge.

- Jag tror att pengarna är slut redan första dagen, vi tar normalt emot tio bilar på en dag och fredagen 1 juni fick vi in 60 bilar, det var kö utanför på morgonen när vi kom, berättar Bertil Hultberg.

Han berättar att han fått samtal från folk som vill veta vad som gäller för 1989-års modell och nyare.

- När de får höra att de inte får något, säger de bara att då ställer jag den bakom logen och plockar delar ifrån, det lär inte dröja innan skogen blir full med gamla bilvrak, suckar Hultberg.

Det som gjort att bilskrotarna kunnat betala ut mer än skrotpremien, är att värdet på metallen i bilarna gjort att det ändå blivit pengar över. De kommer att i fortsättningen ta emot bilar kostnadsfritt, i varje fall så länge metallpriserna håller i sig.

Mer läsning

Annons