Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vill satsa på snabbare tågtrafik till Stockholm

Annons

Dalabanan, järnvägen mellan Stockholm och Falun/Mora, måste utvecklas.

Utförda tester visar att det går att korta ner restiden väsentligt.

Frågan diskuterades vid en konferens i Hedemora.

Bakom konferensen stod Intresseföreningen Bergslaget som tagit fram ett förslag på åtgärder som måste vidtas för att öka banans kapacitet.

Första steget skulle vara att bygga fler mötesstationer där tåg kan passera varandra, bättre signalsystem och säkrare övergångar.

Investeringskostnaderna för detta skulle hamna på cirka 250 miljoner kronor och arbetet skulle kunna vara klart år 2005.

En framtidsvision är att anlägga dubbla spår längs hela banan.

Genomförda provkörningar med ett Reginatåg mellan Borlänge och Stockholm visar på en möjlig restid på två timmar och tre minuter - åtta en minutersstopp inberäknade. Med X 2000 kan tiden kortas med ytterligare några minuter.

Nuvarande tidtabell för samma sträcka med Intercitytåg ger en restid på två timmar och trettio minuter.

Det är Banverket som i första hand ansvarar för investeringar i tågnätet. Avdelningschefen Hans Öhman vill dock vara försiktig i sina uttalanden.

- Vi arbetar just nu med en banhållningsplan som sträcker sig tolv år framåt och det arbetet är inte färdigt, säger han.

En ny intresseförening bildades snabbt vid konferensen. Det är Heby, Sala, Avesta, Hedemora, Säter och Borlänge som bildar Dalabanans Intressenter.

Tillsammans ska dessa kommuner arbeta med att föra fram regionens behov och prioriteringar.

MATS NILSSON

Mer läsning

Annons