Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De vet sina rättigheter

Annons

Förskoleklassen på Östra skolan sitter samlad i en ring på golvet. Under snart ett läsår har de vecka efter vecka betat av artikel efter artikel i FN:s barnkonvention, en saga för varje rättighet har följts av samtalsfrågor.

Barnen tar spjärn mot historierna de hört när de ska tala om vad de lärt sig. Jesper berättar om pojken som måste fly till ett annat land. Sara om att man inte kan slåss och vara elak om man ska vara en bra kompis. Gustav om att man inte ska skratta när man ser en handikappad. Och Louise har koll på vad man ska göra om man tappar bort mamma eller pappa på stan:

- Gå in i en affär och be dem ringa hem.

För de här sex- och sjuåringarna vet att barn har rätt till sina föräldrar, att barn har rätt till sin lek, till mat i magen och att få vara utomhus. Och som Anthony rimmande kommer fram till får man varken dränka eller kränka barn.

- Har barn bara rättigheter? undrar Ulla.

- Näe, de har skyldigheter också, svarar barnen i kör.

Det är förskollärarna Ulla Åberg Ångström och Anette Ekman som har lett arbetet med FN:s barnkonventioner under läsåret.

- Det är ett så bra material, det ligger i linje med skolans värdegrund och med förskolans läroplan, säger Ulla.

För ett par år sedan läste hon om det här arbetsmaterialet i en tidning. Det visade sig krävas lite detektivarbete för att få fram det, men slutligen lyckades hon spåra det till ett litet förlag i Stenungsund.

Till varje artikel är det förutom sagan och diskussionsfrågor också valfria övningar i bild, matte, miljö och drama-teater.

- Det här materialet innehåller så mycket: Antimobbning, att alla har lika värde och att vi är jämställda. Empati, att lära sig leva sig in i hur andra känner, och att livet är okränkbart.

ANN-SOFIE MASTH

Mer läsning

Annons