Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De tvingadesdumpa bränsleför 500 000

Annons

60 ton flygbränsle kostar mellan 400 000 och 500 000 kronor.

En extra start och landning med ett jumbojet av Boeing 747-400-typ kostar 45 000 kronor.

Till det kommer extra personalkostnader, extra utgifter för säkerhetsåtgärder och inte minst de skadeståndsanspråk som andra passagerare reser med anledning av missade anslutningar, extra hotellövernattningar och andra fördyringar.

-Jag har ingen uppfattning om vilka skadeståndsanspråk Thai Airways ställer på mannen, men helt klart är att det var ett mycket dyrt party, bedömer Lars-Henrik Fossto vid Arlandas pressjour.

-Skadeståndets storlek är en fråga som sannolikt avgörs i en civilrättslig process, tror Gränspolisens Barry Gunnarsson.

Lars-Henrik Fossto konstaterar att flygplats- och flygpersonalen har stor vana vid flygrädda och även salongsberusade resenärer:

-Mellan 10 och 15 procent av alla flygresenärer är mer eller mindre flygrädda. Deras stress kan ta sig många olika uttryck, allt från att de tar sig en eller ett par wisky till att de är hotfulla och skämtar om att de har bomber. Men personalen är van vid att hantera sådana personer och faktiskt också mycket toleranta.

Men det som hände ombord på flyget till Bangkok beskrivs som mycket ovanligt och allvarligt.

-Att en kapten vänder ett jumbojet är en mycket drastisk åtgärd och visar hur allvarligt han såg på mannens uppträdande. Det visar också att fylleri i samband med flygning kan få enorma konsekvenser, säger Lars-Henrik Fossto.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons