Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De spränger miljardvallar

Annons

Just nu håller Calle Öhlén på att få ett nytt genombrott då marknaden verkar vilja ta till sig det nya snabbköpskonceptet, en konfigurator på Internet där allt fler kunder väljer att själva snabbt designa sina ställverk med Ludvikas två spjutspetsprodukter Combined och Compact. Försäljningsprocessen kortas från månader till några dagar.

- Vi har också fått nya kunder, det är inte bara elbolag som köper av oss. För några dagar sedan ringde chefen för IKEA i Moskva och skulle ha ett ställverk och sa att de ska öppna den 12 december. Jag hoppas vi fixar det, vi måste. För några år sedan var det kanske inte lika viktigt, kanske man kunnat slira någon dag.

- Vi bygger vidare på att positionera Ludvika som High Voltage Valley, översatt till svenska blir det Högspänningsdalarna, berättar Calle Öhlén och informationschefen, Anders Sörman understryker att just så uppfattar många ABB-kunder Ludvika.

- På transformatorer är det ofta så att kunden kräver att man ska få en transformator från just Ludvika, inte bara från ABB.

Calle Öhlén vet att det svänger snabbt, för två år sedan var det priskrig och nedskärningar på dåvarande Switchgear och i dag försäljningsrekod.

Nu är produktionen lönsam, priskriget är över för denna gång och Ludvika har bättre mandat än någonsin tidigare:

- I dag jobbar vi med våra produkter på hela världsmarknaden och utan interna restriktioner. De senaste åren har vi sålt på mer än 100 olika länder. Europa och Amerika står för vardera en tredjedel och den resterande delen säljer vi på Asien, Australien och Afrika.

- Den långsiktiga trenden är klar, vår marknad går upp när elkonskumtionen ökar. Vår styrka i detta är att vi snabbt kan ändra fokus som nu när Argentina går i botten och ser ut att dra in grannländerna i krisen. För tre år sedan skedde det i Asien. Forna Sovjetunionen har vuxit till sig och utgör nu en enorm potential.

- Men det är alltid svårt att sia om framtiden. Det är som med vädret eller börsen. I år har vi en kanonsommar men det kommer en höst. Just nu går det bra då det finns en tillväxt på marknaden och så har vi hjälp av den svenska valutan.

Calle Öhlén framhåller också sina medarbetares insatser. Man har 50 man som arbetar med att marknadsföra Ludvikas lösning i världen och hundratalet säljkanaler.

- Vi är multikulturella på marknadsavdelningen. Vi talar 20 olika språk flytande bland annat, hindi, kinesiska, ryska, polska, rumänska utöver portugisiska, spanska och engelska.

- Vi i Ludvika är mer internationella än vad storföretagen i storstadsregionen är, inflikar Anders Sörman.

Fast det viktigaste av allt är att ha flyt och ha roligt understryker Öhlén.

- Gänget är väldigt kompetent. Så mitt jobb som chef är väldigt enkelt. Internt arbetar vi för att alltid möta och överträffa kundens krav, säger Öhlén som försett alla på marknadsavdelningen med mobiltelefoner som fungerar över hela världen och kontinuerliga utbildningar med cetrifieringstävlingar så att säljarna hela tiden kan de nya produkterna.

För samlades säljarna vart tredje år till seminarium i Ludvika:

- Nu gjorde vi en tävling klockan 14.00 via Internet på vem som först skulle bli licencierade på våra fyra produkter. Klockan 21.00 var de två första säljarna licencierade, berättar Öhlén och licencieringen är så tuff att man vet att säljarna sedan kan sin sak.

Framgång föder framgång och nu har Ludvika en ny stor produkt som ska ut på marknaden, Det nya tysta och underhållsfria motordonet som blir ett alternativ till det traditionella fjäderdonet.

- Det är framtiden, hävdar Calle Öhlén, som berättar att produktionen ska starta i höst och att provinstallationerna fungerar jättebra.

Per-Olov "PO" Berg som skött marknadsintrioduktionen med en husbil med en utställningsvagn sedan i februari i fjol är också han övertygad om att så blir fallet.

- Vi har kört 10 000 mil och 6 200 kunder har besökt vagnen. Ett typiskt program tar tre timmar då vi visar våra nya produkter och är uppkopplade till Ludvika via Internet. Klimax i road- showen är motordonet. Alla vet hur det smäller i ett manöverdon när kraften av 30 gånger gravitationskraften (30 G) smäller till och vår vagn som är som en resonanslåda och så låter det nästan ingenting. Klart att vi imponerar, säger Berg, som har hela hösten inbokad med nya besök.

- PO är mer känd än mig i Europa, han är numera Ludvikas mest kända person i kraftvärlden. Efter honom kommer vi att skicka ut våra säljare, säger Öhlén som överväger att skicka vagnen till Amerika. Han berättar att vagnen nu snart ska kompletteras med en kondensator.

Om det blir den nya torra växelströmskondensatorn vill ingen i dag svara på liksom på frågan om man i höst kommer att spränga tvåmiljardersvallen.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons