Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De ska vakta skolmiljön

Annons

Landets högstadieskolor är skyldiga att utse och utbilda egna elevskyddsombud. Men på flera skolor i Falun har utbildningen uteblivit. Nu tar skolförvaltningen tag i problemet och utbildar elevskyddsombuden på egen hand. Först ut är Bjursåsskolan.

Elevrådets ordförande Niklas Roos är ett av skolans sex elevskyddsombud.

Han har fått flera tanke- ställare under kursen och är särskilt kritisk till arbets- miljön i datasalen.

-Det är inte alltför mycket förstörelse på skolan - utom i just datasalen. Dessutom är dataarbets-platserna dåliga, säger han.

En del av problemen går att åtgärda genom bättre möblering, men stolarna dömer han ut helt.

Niklas får stöd av skolförvaltningens Kim Anastasio, som ansvarar för kursen och själv under lång tid arbetat som inspektör vid arbetsmiljöverket.

-Datamiljön ser tyvärr ut som den brukar på skolorna. Datorerna ställs vid de bord och stolar som finns, långt ifrån hur en dataarbetsplats bör se ut, säger han.

Så här gör skolorna trots att tre fjärdedelar av eleverna kommer att arbeta framför en dator om några år. Hälften av eleverna kommer dessutom att tillbringa en stor del av sin arbetstid framför datorn.

-Skolan ska ju fostra eleverna och måste kunna visa hur en bra dataarbetsplats ska se ut, fortsätter Anastasio som utgår från att de nyutbildade elevskyddsombuden påtalar problemet för rektorn vid kommande skyddsrondsmöte.

Skolans rektor Göran Lidén har en påkostad kontorsstol och ett rejält skrivbord. Han är medveten om att elevernas dataarbetsplatser har brister och att de till exempel saknar höj- och sänkbara stolar.

-Vi ska åtgärda det. Jag kan inte säga annat, säger han till tidningen.

Lidén sätter stort värde på utbildningen av elevskyddsombuden. Det gagnar hela skolan, menar han.

Kim Anastasio resonerar på samma sätt:

-Min förhoppning är att elevskyddsombudens röster ska väga lika tungt som lärarnas skyddsombud. Det är jätteviktigt att eleverna känner att deras hälsa tas på allvar. Känner de delaktighet så ökar också välbefin- nandet, säger han.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons