Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De ska serva elkunderna

Annons

- Det finns behov av en utökad kundtjänst. Sedan avregleringen av elmarknaden har det blivit mer komplicerat för kunderna och vi får fler frågor att besvara om priser och avtal, säger vd Per Möller vid Dalakraft.

Den 1 november kommer den nya kundtjänsten att träda i funktion. Men redan i måndags började de sex nyanställda medarbetarna på sina nya jobb. Under en och en halv månad framöver ska de utbildas och trimmas för sina nya arbetsuppgifter, där det bland annat gäller att kunna förklara elräkningar, priser och de olika avtalsalternativ som finns.

- Den nya kundtjänsten är en offensiv satsning från vår sida för att kunna ge kunderna en bättre service, säger Per Möller.

Till de sex tjänsterna fick man in cirka 70 ansökningar, uteslutande kvinnor och därför är det också kvinnor som fått alla jobben. De flesta av de nyanställda har tidigare erfarenheter från arbete i telefon.

Kundtjänsten kommer att betjäna samtliga nio elverk som ingår i Dalakraft. Till att börja med kommer man i huvudsak att arbeta med elräkningar och elavtal. På sikt är det meningen att kundtjänsten ska bli mer offensiv och säljande, kanske även sälja andra tjänster.

- Det är något som finns med i bilden, men för dagen har vi inga konkreta planer, säger Per Möller.

Om kundtjänsten slår väl ut kan den också komma att bli utbyggd på sikt till en telemarketing-avdelning. Det finns ju exempel på andra håll i landet där telemarketing-företag på mindre orter blivit stora och betydelsefulla arbetsplatser.

Kvinnorna som fått jobben i Malung och som nu utbildar sig för sina nya uppgifter ser med spänning på framtiden.

- Det är roligt och inspirerande att vara med och bygga upp något nytt, tycker de.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons