Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De ska få mopedister att köra säkert

Annons

Det är i första hand vid Gylle skola och Skräddarbackskolan som moped skrivs in på schemat, som "elevens val". Bakgrunden är de många mopedolyckorna i landet och klagomål om busåkning i Borlänge.

- De som fullföljer utbildningen får en mopedhjälm, berättar trafikutskottets ordförande Laila Norelius (s).

Just det här med hjälm är dessutom viktigt. Extremt viktigt. Något som Vägverkets Magnus Lindholm konstaterat vid sina djupstudier av olyckor.

- Hjälmen är ett stort problem, många tappar den, då den inte är riktigt fastspänd.

Rätt använd hade liv kunnat räddas. Fram till 11 juni har elva mopedister omkommit i trafiken i år. Det är lika många som under hela 2003.

- Många föräldrar är inte medvetna om olycksrisken, säger Anders Eklund, trafikingenjör vid Borlänge energi.

Han menar också att en del föräldrar är medvetna om att barnens mopeder är trimmade, men att de inte inser hur farligt det är.

Barn- och skolnämndens ordförande Mariann Nordlöf (s) tycker att det är självklart att ställa upp från skolans sida för att försöka göra något åt problemen:

- Självklart måste vi vara rädda om våra barn. Via skolan kan vi också nå föräldrarna. Larmsignalerna om olyckorna visar att vi måste göra något tillsammans.

Tillsammans jobbar olika intressenter i Borlänge, i ett så kallat Moped-Ola-projekt. Ola står för objektiva fakta, lösningar, avsikter.

- Man samlar kända fakta, tittar på hur problemet ser ut och vad man kan göra åt det, berättar Helena Höök, Vägverket.

I Borlänge sätts fokus på mopederna. Kurserna i skolan är en del i det hela. Laila Norelius hoppas att så småningom få med fler skolor än de två kommunen börjar med.

JERRY BRODIN

Mer läsning

Annons