Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De (s)amlar sig för att rädda Västerdalsbanan

Annons

Beslutet om att bilda en intresseförening för Västerdalsbanan togs då socialdemokraternas distriktsstyrelse på söndagen samlades i Borlänge.

Banans framtid var då uppe till diskussion och en intresseförening bedömdes vara ett bra forum då det gäller att stärka Västerdalsbanans ställning.

- Vi måste ge Västerdalsbanan en chans inför framtiden, betonar Peter Hultqvist, kommunalråd i Borlänge och ordförande för socialdemokraterna i Dalarna.

Han vill se en bred uppslutning bakom intresseföreningen och den fortsatta kampen för Västerdalsbanans överlevnad.

- Vi kommer från den socialdemokratiska sidan i varje kommun att lägga ett förslag om att föreningen bildas. Fackliga företrädare, Tåg i Bergslagen och Dalatrafik vill vi också ha med, säger Peter Hultqvist.

- Skulle vi förlora järnvägen vore det en katastrof för framför allt näringsidkarna efter Västerdalsbanan. Fortsatt trafik på banan är Västerdalarnas överlevnad, betonar Gunnar Magnusson, kommunstyrelseordförande i Vansbro.

- Vi ser att det finns gemensamma intressen för Dalabanan lokalt och Västerdalsbanan, påpekar Kurt Podgorski, kommunalråd i Malung.

Ordentlig marknadsföring är nödvändig för att öka resandet. Om detta tycks alla vara överens,

- Befolkningen har glömt bort att åka tåg, konstatrerar Bosse Lindevall, socialdemokratisk kommunrepresentant i Gagnef.

- Västerdalsbanan är en del av ett nationellt intresse. Jag ser stora möjligheter för banan. Vi har ett ansvar då det gäller att skapa förutsättningar för ungdomar att åka tåg, hävdar Ronny Beyer, lokförare och Seko Dalarnas ordförande.

På vardagar går fem dubbelturer på Västerdalsbanan. Banan går med ett årligt underskott på 10-11 miljoner.

- Solidariteten i länet kräver att vi stöttar banan. Vi måste höja det här trafikslagets attraktionskraft och öka resandet, framhåller Peter Hultqvist.

- Det tar tid att bygga upp ett förtroende för tågtrafiken, men det går fort att rasera, påpekar Kurt Podgorski och syftar då på långa perioder med inställda tåg.

- Människor ska välja tåg av nyttighetsskäl. Det är vår uppgift att visa på fördelarna, betonar Ronny Beyer.


SVEN-ERIK OLSSON

Mer läsning

Annons