Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De protesterar mot grön skatteväxling

Annons

Utan bilen stannar Sverige är ett samarbetsprojekt mellan Bil Sweden och Motorbranschens riksförbund (MRF), bransch- organisationer för biltillverkare, importörer, handlare och verkstäder.

- Vi tycker att glesbygden drabbas orimligt hårt av bränsle- och fordonsskatter, säger Charlie Magnusson, informationschef för MRF.

Enligt siffror hämtade i finans- departementets långtidsutredning har kampanjmakarna fått fram att en familj i Borlänge betalar cirka 7 000 kronor mer i bränsleskatt än vad samma familj skulle göra i en storstad.

- Det finns ju inte samma möjlighet att åka kollektivt på landsbygden, säger Magnusson.

Utan bilen stannar Sverige vänder sig främst mot "den gröna skatteväxlingen" och uppmanar folk att skriva protester till miljöpartiet.

- Vi har redan fått ett stort gensvar, både från allmänheten och från lokalpolitiker som tycker att det är hemskt att glesbygden ska drabbas hårdare.

Har ni några egna förslag på hur man ska minska utsläppen från bilarna?

- Ja, vi anser att både fordonsskatt och bränsleskatt borde vara lika stora för dieseldrivna fordon som för bensindrivna. Om alla körde dieselbilar skulle koldiox-idutsläppen minska med 20 procent, eftersom dieselbilar drar mycket mindre bränsle, säger Charlie Magnusson.

- Om alla körde med rätt lufttryck i däcken skulle utsläppen minska med tre-fyra procent och om alla lärde sig köra ekonomiskt skulle de minska ytterligare fem procent.

KARIN DIFFNER

Mer läsning

Annons