Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De fiskar röster med gult godis

Annons

Ja-kampanjen går i gult.

Det rullar gula cyklar omkring på gatorna: ser ut som postcyklar, men med dekalen "ja till euron" på ramen.

Knallgula bananer - 100 000 har köpts in över hela landet - delas ut, liksom ett gult kampanjblad, rubricerat "Euron - bra för tillväxten och jobben".

Till och med godiset är gult.

Jonny Gahnshag har smakat, och fick i går en hel säck att snaska på.

Ja-kampanjen valde att - symboliskt - lämna över en säck med euro (godiset ser ut som euro-mynt) till Gahnshag.

- Euron skulle rädda Falu kommuns dåliga ekonomi. Det finns många skäl till att euron är bra för Falun, säger Johan Eklund, regional samordnare för stiftelsen Sverige i Europa.

Kommunalrådet Gahnshag lät sig dock inte så lätt övertygas om eurons förträfflighet:

- Jag vill nog fundera ett tag till innan jag bestämmer mig, säger han diplomatiskt.

Dalarna säger, enligt undersökningar, nej till euron.

Men ja-kampanjen låter sig inte nedslås av det.

- Nej, vi har en härlig kämpaglöd i våra led, det ska nog alla få se, säger Johan Eklund, som jobbar heltid som ja-general, annars bor han i Falun och arbetsförmedlare på utland.

- Så jag känner till detta med fri rörlighet ...

För att övertyga dalfolket att säga ja blir det förutom godis och bananer också annonskampanjer, turneer med bland annat författare, politiker, stå upp-komiker och ekonomer.

14 september gäller det.

Ja. Eller nej.

PER MALMBERG

Mer läsning

Annons