Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"De borde få ersättning"

Annons

Eleverna blev under de tolv timmarna på flygplatsen i Västerås inte erbjudna någon mat eller dryck. I sina resevillkor skriver Ryan air att de "...tillhandahåller aldrig måltidskuponger eller hotellövernattning i händelse av försenade eller inställda flygningar." Samtidigt som det i EU:s regelverk om resor står att flygbolag vid inställda flygningar ska erbjuda måltider och förfriskningar.

- Det här är ju tvingande lagstiftning, säger Lotta Danin. I villkoren ska ju ett företag alltid följa gällande lagstiftning. Man kan ju skriva in bättre villkor men det får inte vara sämre villkor än vad man som konsument har rätt till enligt tvingande lagstiftning. Och även om jag som konsument accepterar de sämre villkoren så är det inte okej. Man kan inte förhandla bort en tvingande lagstiftning.

- Det pågår ett nordiskt samarbete där vi granskar skäligheten i Ryan airs villkor, berättar Lotta Danin. Vi förhandlade med SAS för ett par år sedan. Och det är självklart att alla flygbolag ska ha skäliga villkor.

I februari i år ändrades EU:s regler kring flygresor för att stärka konsumentens rätt. Om man drabbas av problem med flyg kan man få ersättning upp till drygt 5 000 kronor.

- Förordningen har funnits länge men nu omfattar den försenade och inställda flyg i stället för bara nekad ombordstigning, berättar Lotta Danin som är jurist på Konsumentverket.

Om eleverna inte får någon ersättning eller inte är nöjda med Ryan airs agerande kan de vända sig till konsumentvägledaren i kommunen och sedan Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

- Oftast följer företagen ARN:s beslut även om det enbart är en rekommendation, säger Lotta Danin. Om företaget inte följer ARN kan man vända sig till domstol.

Eleverna vill ha ersättning för hotell, bussresor i Sverige och bussresor i London.

Ryan air tvingades, enligt Ryan Airs informationschef Peter Sherrard ställa in flyget från Västerås till London på grund av tekniska problem.

Han säger att Ryan Air håller sig till EU:s regler vid nekad ombordstigning eller inställda flyg men reglerna gäller inte när orsaken till det inställda flyget ligger utanför bolagets kontroll som i det här fallet.

EVALISA WALLIN

Mer läsning

Annons