Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De är i hetluften

Annons

- Det är mer samtal än vad det brukar vara jämfört med andra år, säger Inga Olsson.

Anledningen är bland annat att tidningen Vasalöparen, som går ut till alla anmälda, har blivit försenad i distributionen.

- Det innebär att många inte fått information i tid inför sina respektive lopp, konstaterar Inga.

Med vänlighet och saklighet klarar Inga och Lena av kön av telefonsamtal.

En annan grupp med hektiskt uppdrag under Vasaloppsveckans arrangemang är de som ser till att varje lopp har rätt reklamskyltar.

- Ändå har det blivit lättare än förra året, konstaterar Sören Simons.

Han berättar att det är olika huvudsponsorer till olika lopp i Vasaloppsveckan.

- Dessutom har vi satt upp 1 200 reklambanderoller utefter spåren. Det motsvarar en sträcka på 60 kilometer.

Sören Simons tror också på perfekta spårförhållanden under fredag och lördag.

Visserligen har kylan gjort spåren lite hårda. Men det väntas nysnö under fredagen. Enligt prognoserna kommer lördagens tjejvasa att äga rum i uppehållsväder med möjligheter till solsken.

HANS OLANDER

Mer läsning

Annons