Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Datorerna kan se dig

Annons

Och i framtiden kommer kommunen att införa böter för de inhyrda företag som bryter för mycket mot hastighetsbegränsningarna.

Bakgrunden är forskningsprojektet Kvalitets-ISA, vars första etapp precis har utvärderats. På försök har bussar, taxibilar och lastbilar som kör åt Borlänge kommun fått en utrustning installerad i bilarna. Utrustningen loggar varje sekund hur fort föraren kör, skyltad hastighet, datum, klockslag, koordinater, med mera.

Informationen sammanställs sedan, och görs om till ett fortkörningsindex som har tagits fram. Så länge som förarna håller sig hyfsat till hastighetsgränserna, blir det grönt ljus. Bryter man då och då blir det gult. Och vid upprepade fortkörningar rött ljus.

- Företagen och förarna har varit positiva till detta försök. Man ser det som en kvalitetshöjning, och därmed en konkurrensfördel. 80 procent av de som deltagit kan tänka sig att fortsätta använda utrustningen i sina yrkesfordon. Det har också visat sig att det fortkörningsindex vi tagit fram är det bästa sättet att mäta kvaliteten när det gäller att hålla sig till hastigheten, berättar Ann Ardebrant från Sweco, som hållit i projektet.

Borlänge kommun har i tidigare upphandlingar tryckt mycket på trafiksäkerhet, och bland annat ställt kravet att den trafik som handlas upp ska hålla sig till hastigheterna. Problemet hittills har varit hur kommunen ska kunna kolla detta.

- Vi håller just nu på att handla upp kommunens livsmedelsdistribution. I den upphandlingen har vi krav på att de som vill köra åt oss måste gå med på att ha den här utrustningen i sina bilar. Vi kommer att kräva samma sak när vi till årsskiftet ska handla upp färdtjänst och skolresor, berättar Bringborn.

I framtiden, när utrustningen är helt utprovad, kan kommunen komma att kräva böter från företag som regelbundet kör för fort.

- Om vi upptäcker att ett företag har mycket gult, alltså kör för fort vid flera tillfällen, kan det bli tal om vitesbelopp. Upptäcker vi att något företag kör rött, alltså bryter väldigt mycket mot gällande hastighetsgränser, kan det bli tal om att häva avtalet.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons