Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Datahaveri drabbade kommunen

Annons

Det första beskedet ut till cheferna på samtliga förvaltningar lydde att felsökning och reparation skulle pågå hela dagen. På bland annat miljö- och byggkontoret konstaterade miljöinspektör Bo Jernberg att det skulle bli en mycket lugn dag.

- Troligen fungerar inte systemet förrän på måndag morgon. Det här visar hur sårbara vi är eftersom det mesta vi gör förutsätter en fungerande dator.

Över hela kommunen var det likadant. De dagliga rutinerna fick ställas om till de reservrutiner som diskuterats fram sedan tidigare. Rutiner som i ett trollslag förde verksamheten till den "gamla goda" tiden före datorerna.

Förvaltningssekreteraren Mona Hyttsten i Kommunhusets kansli uttryckte situationen så här:

- Man får ju en chans att städa av skrivbordet.

- Men visst är det så att det blir lite stökigare och tar längre tid när uppgifter måste sökas manuellt i protokollen. Men kommer man ihåg datum så går det mesta att lösa.

- En dag utan dator klarar vi, exempelvis diarieföringen får vänta till måndag.

Klart stod dock att även den offentliga insynen försvårades. Om NLT begärt ut listan över alla diarieförda ärenden under den senaste veckan skulle Mona Hyttsten ha svarat:

- Att du får lov att vänta.

Kommunens IT-chef, Christer Granqvist, klassade haveriet som allvarligt. Men dramatiken tonade han snabbt ner:

- Vi har ett kommunikationsproblem, den kommunikationslänk som alla är beroende av fungerar inte.

Därmed också sagt att felet lokaliserades mycket snabbare än vad man först räknade med. Redan under förmiddagen kunde informationen ut till förvaltningarna uppdateras bifogat ett löfte om att datorerna skulle vara i bruksskick redan under eftermiddagen.

Redan vid lunchtid fick exempelvis energibolaget Seab liv i sina datorer igen. Därefter kunde succesivt den ena förvaltningen efter den andra hakas på.

En fråga är då, hur kan den här typen av datakollaps undvikas?

Enligt Christer Granqvist finns det ett konkret svar, dubblerad teknik - ett backupsystem som träder in automatiskt.

- Men det är kostsamt att ha ett parallellsystem, prislappen ligger säkert på ett par hundra tusen.

När sannolikheten för ett datahaveri diskuterades för tre år sedan ställdes sannolikhetsbedömningen mot kostnaden för ett dubblerat system.

- Man måste göra en rimlig avvägning, och fundera på om skattepengarna ska användas till både hängslen och livrem.

I det här fallet valde kommunens beslutsfattare att det räckte med hängslen. Christer Granqvist medger dock att om liknande problem inträffar igen kan det bli nödvändigt att diskutera utvidgade serviceavtal och investeringar i datasystemet.

Men sett i det kommunala sammanhanget menar han att ett havererat datasystem i sig inte innebär att den kommunala servicen stannar av helt.

- Det finns alternativa serviceplaner som bland annat innebär att vårdtagarna inom vården och omsorgen får service i varje fall, och kommunen kan oavsett datorerna möta sina medborgare.

HARRI KRIIKKULA

Mer läsning

Annons