Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför sitter skylten om Falun i Hedemora

Annons

Tyvärr har alla initiativ i den frågan kraftfullt motarbetats av kommunerna i Västerdalarna, anförda av Borlänge som ser sina intressen med Kupolen och andra etableringar längs genomfartsvägarna hotade.

Vägverkets representanter har tidigare, med viss ironi sagt att visst är man beredd att medverka till att alternativvägarna skyltas, om alla berörda kommuner blir överens om detta, vilket de samtidigt vet aldrig blir fallet.

Falu kommun har också tillsammans med Rättvik, Mora och Älvdalen försökt få Vägverket att inta en neutral roll i frågan och bara se skyltningen utifrån trafikanternas utgångspunkt, eftersom det är ett vederlagt faktum att vägen över Falun-Rättvik-Mora är den närmaste och för närvarande bästa vägen om man ser hela resvägen från Hedemora till målet i Sälen eller Idre. Alla sådana försök har dock misslyckats.

Det är därför inte så konstigt att företagen i Falun, efter åratals väntan, nu försöker göra något själva för att visa trafikanterna att det finns ett vägalternativ.

En sådan uppmaning fick man till och med från Vägverkets förre generaldirektör Jan Brandborn som i ett brev till mig för något år sedan skrev följande:

"Förslaget att försöka avlasta riksväg 71 genom att leda delar av turisttrafiken en

alternativ väg (väg 266 samt rv 80) till fjällen via Falun är i dag ett intressant förslag... Vägverket anser att andra sätt än skyltning av vägvisningskaraktär (som den myndigheten kan erbjuda) med information av detta slag är att föredra. Detta är något Vägverket har anledning att tillsammans med länsstyrelsen, Dalarnas län pröva. Vi avser att i ett samrådsförfarande med berörda parter föra idén vidare."

Av detta blev det ingenting gjort och man kan ju undra vilka krafter som påverkar frågan, till och med i högre grad än högste chefen på Vägverket.

Det är ju inte förvånande att det kommer synpunkter i media kring dessa reklamskyltar från dem som hela tiden motarbetat förslaget med alternativvägsskyltning, men det är något magstarkt när till exempel Vansbros kommunalråd uttalar att han skulle vilja ha samarbete med Falun och dela på turisttrafiken när han tidigare i brev till Vägverket, tillsammans med Borlänges Peter Hultqvist med flera kommunalråd, krävt att sådan alternativvägsskyltning inte kommer till stånd.

Det är också märkligt hur intensivt Vägverkets skyltansvarige Kjell Nyman agerar och påstår att just dessa reklamskyltar är olagliga för att de sitter för nära vägen. Samtidigt kan var och en se att det sitter mängder av andra reklamskyltar längs denna vägsträcka och andra vägar i länet.

Att min tidigare kollega Håkan Bergeå ger sig in i debatten är förståeligt och ingår

naturligtvis i jobbet som vägansvarig hos Borlänges kommunledning, och hans inlägg om "löjliga skyltar" och att man helt ska förlita sig på Vägverket i dessa frågor får väl i sammanhanget ses som en partsinlaga med politisk förankring.

Jag medger gärna att denna debattartikel är en partsinlaga och stöd för de åtgärder som företagen i Falun vidtagit genom

Välkommen till Falun AB och vet att det är många andra som tycker lika.

CHRISTER WIDÉN

Mer läsning

Annons