Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Daniel inför fullsatt kyrka

Annons

Den som förknippar dragspel enbart med Calle Jularbo och Harry Brandelius fick vidgade vyer då Daniel Andersson framträdde i Hedemora kyrka på söndagen.

Daniel Andersson visade på instrumentets bredd genom att framföra musik i så skilda stilar som Gammal fäbodpsalm av Oskar Lindberg och Jeax dÕeau av Maurice Ravel.

Särskilt intressant var att höra Daniel Anderssons tolkning av Rossinis Cavatina Figaro. Detta är egentligen ett operastycke, men Daniel Andersson ersatte på ett förnämligt sätt vokalisten med sina dragspelstoner. Vetskapen om att stycket skrevs för en människas stämband gav dragspelet röst i bokstavlig bemärkelse.

Efter pausen vigdes resten av aftonen åt den argentinske tonsättaren Astor Piazzolla. Här befinner sig dragspelet på välkända marker. Piazzola spelade själv en argentinsk form av dragspel som kallas bandoneon. Han moderniserade tangon via influenser från både jazz och konstmusik. I själva verket kändes inte steget så långt mellan den svenska folkmusikens ystra vemod och den argentinska tangons trotsiga sentimentalitet.

Förutom Daniel Andersson spelade Ilnara Salavatova piano, Natalia Goldmann cello, Andrej Power violin och Filip Draglund trumpet.

Den sistnämnde skötte sin roll väl som musikalisk ciceron genom den brokiga floran av genrer.

STAFFAN WESTERLUND

Mer läsning

Annons