Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dämpad fart med elektronisk vägskylt

Annons

Förra året satte Vägverket upp elektroniska vägskyltar längs sträckan Malung-Sälen. Skyltar som varnade bilisterna för halt väglag, och som rekommenderade lägre hastigheter.

Försöket har hittills överträffat förväntningarna, och kommer att fortsätta även den kommande säsongen.

- Det vi sett hittills är att när vi rekommenderat en lägre hastighet när det varit risk för halka, har vi sett en större sänkning av hastigheten än vad vi hade trott, säger projektledaren Dan Eriksson vid Vägverket.

- Det är glädjande att resultaten visar större effekter än vi trott. Men osäkerhetsfaktorerna är fortfarande så stora att vi inte törs dra för långtgående slutsatser ännu. Vinterns utfall, vad det är för vinterväder, påverkar mycket. Därför måste vi ha minst en vinter till innan vi kan säga säkert att det varit lyckat.

Dessutom startade projektet på allvar först i januari.

- Vi fick upp skyltarna först i december. Men sedan har vi haft de vanliga inkörningsproblemen, så testverksamheten började egentligen först i januari.

De elektroniska skyltarna visar vägmärken. När det är halt visas märket med den sladdande bilen i en triangel. Hastigheten som rekommenderas visas i en fyrkant.

I asfalten finns slingor nedlagda som mäter trafiken. Dessutom finns kontrollpunkter utanför sträckan med de elektroniska skyltarna.

- Slingorna mäter hastigheten och tidsluckan till nästa bil, berättar Eriksson.

Under vintern har Vägverket också tagit in enkäter från turister, boende efter sträckan och från polisen.

- Hittills har vi fått väldigt positiva reaktioner på försöket.

Framför allt vid förrädiskt väglag med hala vägbanor utan att trafikanterna upptäcker detta, kan skyltarna vara mycket nyttiga.

- Kan vi med dessa skyltar rädda någon trafikant från att bli skadad har vi vunnit mycket.

Regeringen beslutade nyligen att försök med olika hastighetsgränser ska införas. Det innebär att den högsta tillåtna hastighetsgränsen ska sänkas och höjas mellan 30 och 120 kilometer per timme. Skillnaden blir att detta är de gränser som gäller och inte enbart är en rekommendation, som försöket längs riksväg 71 (Sälenvägen).

Vägverket har nu tagit fram förslag på vilka sträckor som det nya försöket ska omfatta. Här finns dock inte Dalarna med.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons