Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalmasar och Gävlebor sover sämst i Sverige

Annons

- Man kan ta dessa uppgifter med en nypa salt, säger Jan Ulfberg, överläkare på sömnlaboratoriet på Avesta lasarett.

Rapporten är inte vetenskaplig eftersom för få människor är intervjuade. Han tror att 50 till 100 personer från Dalarna var med i undersökningen och det bor 280 000 personer här. På det urvalet kan man inte säga att dalmasar och gävleborgare har sämre nattsömn än andra.

- Däremot är det bevisat att storstadsmänniskor och kvinnor sover sämre än andra.

Hela Sveriges befolkning har en sömnskuld på en timme och orsakerna är många.

Den största är det 24-timmarsamhälle vi lever i.

- Vi är uppe längre eftersom att det är så mycket som intresserar oss, säger Jan Ulfberg.

Många människor har svårigheter att somna på kvällarna och en del vaknar mitt i natten utan att kunna somna om. Det är ett växande problem och tillståndet kallas Insomnia. Det beror ofta på de allt större kraven i samhället, på jobbet och i familjen.

I dagsläget har 20 procent av befolkningen dessa sovsvårigheter i längre eller kortare perioder.

- Det är ett folkhälsoproblem, säger Jan Ulfberg.

Jan Ulfberg har några råd som kan förbättra sömnen. Ett bra tips är att lämna bekymren utanför sovrummet.

- Skriv upp allt du är orolig för och lägg lappen på köksbordet,

Sedan bör man tänka på att inte dricka kaffe eller te efter klockan fyra på eftermiddagen.

Maten är också viktig för att sova gott. Det gäller att inte äta stora måltider innan sänggång, men man ska inte lägga sig hungrig.

- Ta gärna en macka med mjölk. Kalken i mjölken kan verka lugnande.

Andra självklara sömnförstörare är alkohol och tobak eftersom de ger ytligare sömn.

- Sömntabletter är inte bra att äta under någon längre tid, säger Jan Ulfberg.

- De är beroendeframkallande och ska bara användas tillfälligt. Ingen bör ta dem längre än fjorton dagar.

Om sömnproblemen inte försvinner bör man kontakta sin husläkare för att få hjälp.

- Vårt sömnbehov är biologiskt och man måste sträva efter att få sin sömn, säger Jan Ulfberg.

Människor ska sova ungefär 25 år av livet och sömnslarv under längre tid kan leda till fysiska sjukdomar, som till exempel hjärt- och kärlsjukdomar.

- Det gäller att anpassa sig till sin natur. Och det är det som är svårt i vårt nutida samhälle.

KRISTIN LUNDSTRÖM

Mer läsning

Annons