Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dåliga fakturor bakom skulder?

Annons

Sedan 2001 har 18 av landstingets betalningsärenden hamnat hos kronofogdemyndigheten. Lennart Svensson vill kontrastera denna siffra med det faktum att landstinget under samma tid har hanterat cirka 450 000 fakturor.

- Då blir 18 ärenden ingenting. Det är sex per år. Inte ska det störa så mycket.

Kan du förstå att det kan reta folk?

- Visst blir folk förbannade när de läser om det i tidningen. Men frågan är varför just de här fakturorna inte blev betalada. Det kan vara otroligt dåliga fakturor, eller så saknas referenser.

Han bedömer att ungefär hälften av ärendena som hamnar hos kronofogden beror på att fakturan är felaktig på något sätt.

Lennart Svensson menar också att en bidragande orsak till att fakturor ibland faller igenom är organisatorisk.

- Vi har en stor, decentraliserad organisation. Varje faktura går ända ut till exempelvis vårdcentraler och distriktssköterskor för att attesteras, säger han.

När landstinget får en delgivning från kronofogden måste ekonomiavdelningen först ta reda på inom vilken av landstingets sex redovisningsenheter beställaren finns.

Sedan blir det redovisningsenhetens ansvar att utreda saken vidare.

För att råda bot på trasslet planerar landstinget att införa ett nytt elektroniskt system för hantering av fakturor, vilket främst ska användas inom hälso- och sjukvårdsförvaltningen.

I det nya systemet (EFH - effektiv fakturahantering) ska alla fakturor finnas samlade på dator. Om fakturan inte går att beställa i elektronisk form scannar personalen in den.

- Då minimeras risken att något kommer bort, säger Svensson.

Förhoppningen är att det nya elektroniska systemet både ska minska tidsåtgången och öka säkerheten.

Tidningen har förgäves sökt ekonomidirektören Lars Västholm för en kommentar.

MATEJ SLAVIK

Mer läsning

Annons