Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Dålig information från Vägverket"

Annons

Allt fler kontakter med myndigheter går att sköta med hjälp av knapptryckningar på telefonen.

Hillevi Löfgren Murmester använde sig av Vägverkets telefontjänst när hon skulle ställa på den 16-årige sonens EU-moped inför sommaren.

- Då kunde jag ange vilket datum det skulle gälla ifrån och allt gick smidigt, säger Hillevi.

Hon utgick ifrån att det fungerade på samma sätt när mopeden skulle ställas av inför hösten. Tanken var att mopeden skulle användas fram till den 1 september. Hillevi ringde upp Vägverket någon vecka före och knappade in uppgifterna.

Kruxet är bara att man inte kan vara ute i förväg när man ska ställa av ett fordon. När Hillevi trodde att hon skulle knappa in datum för avställningen, var den redan gjord.

- Att det fungerar så sägs det ingenting om när man ringer. Den informationen förväntas man läsa sig till själv, konstaterar Hillevi som plötsligt stod inför en massa krångel.

Sonen hade åkt i väg till skolbussen på en avregisterad och oförsäkrad moped. Och att ta bort avställningen och aktivera försäkringen visade sig inte vara helt enkelt.

- Dålig information från Vägverkets sida, tycker Hillevi, som heller inte ser någon logik i att man kan ställa på ett fordon i förväg, men inte ställa av det.

I den senare frågan hänvisar handläggaren Stefan Henningsson på Vägverket till lagstiftningen kring registeringen av fordon, som kom till långt före internet- och knapptelefoner.

- När det gäller telefontjänsten jobbar vi hela tiden på att göra den så tydlig som möjligt. Hittills har vi bedömt att det inte behövs mer information än vad som ges, men vi får se var vi hamnar i slutändan, säger Stefan Henningsson.

INGER WALLIN

Mer läsning

Annons