Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalatrafik framhärdar

Annons

- Det är inte meningen att Säfflebussarna ska ta upp och släppa av resenärer längs linjen. Det accepterar vi inte. Hur skulle det se ut om de fick plocka russinen ur kakan. Det enda vi går med på är resor mellan Ludvika och Sälen, säger Dalatrafiks vd Christer Silfverin.

Han säger sig inte ha uppfattat att Säffle Reseservice AB, som kör Säfflebussarna på routen Stockholm-Ludvika-Stöten, vill ha ett generellt tillstånd att bedriva lokal kollektivtrafik i Dalarna.

- Som jag uppfattade det var deras begäran att få ta upp resenärer som står i Ludvika och det har vi ju sagt ja till. Vi tycker inte att det är något som är oklart. Det är Ludvika-Sälen som gäller, så har vi tolkat det. Punkt slut, fortsätter Silfverin som slår vakt om länstrafikbolagets exklusiva ensamrätt när det gäller kollektivtrafiken i länet.

Att styrelsen gått med på att det värmländska bussbolaget får sälja resor mellan Ludvika och Sälen motiveras bland annat med att Dalatrafik inte har och aldrig har haft någon trafik mellan Nyhammar och Björbo. Tågtrafiken lades ned 1963 och den ersättande trafiken med GDG:s landsvägsbussar upphörde efter kort tid.

- Där vi inte trafikerar ska vi tillåta. Då ska vi inte vara vrånga och säga nej, konstaterar han generöst.

- Att åka med vår trafik mellan Ludvika och Sälen (via Borlänge) tar så lång tid att det kanske inte är något alternativ.

Tidningen har även varit i kontakt med Hans Kolmodin, sektionschef på Vägverket Samhälle och trafik. Han bekräftar att verket inte tagit ställning till Säfflebussens begäran om lokal trafik inom länet. I övrigt hänvisar han till handläggaren Agneta Edhner som inte har gått att nå på grund av semester.

FREDDY NYLUND

Mer läsning

Annons