Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalatrafik anklagar SJ för ett avtalsbrott om tågen i Dalarna

Annons

- SJ är fortfarande kvar i sin egen monopolistvärld, som om ingenting har hänt de senaste åren. Man gör precis som man tycker oavsett vad som står skrivet eller har överenskommits.

Dalatrafiks vd, Christer Silfverin, skräder inte orden. Han anser att SJ bryter mot avtalet med Tåg i Bergslagen, och att SJ borde ställas till svars för det.

Han har framförallt retat upp sig på att SJ i sin planering av en ny tågtidtabell har minskat på tågtrafiken utan att Tåg i Bergslagen, TiB, gått med på det.

- SJ drar ned på trafiken precis som om det skulle vara deras egen trafik. SJ kör över och struntar i Tåg i Bergslagen. SJ har uppenbarligen svårt att förstå att det finns ett avtal. Samhället har sagt att den här servicen vill vi ha, och sedan har olika bolag fått lämna anbud. Anmärkningsvärt är att avtalet som nu gäller är SJ:s eget förslag, som Tåg i Bergslagen accepterade.

Dalatrafik äger tillsammans med de övriga länstrafikbolagen TiB. Totalt har länstrafikbolagen lagt in 18 miljoner kronor i TiB. Dalatrafiks andel är 4,5 miljoner kronor, vilket var den nettokostnad som järnvägstrafiken på Västerdalsbanan och Bergslagspendeln kostade Dalatrafik innan TiB kom till.

Dessutom lägger staten 62 miljoner kronor till TiB.

Christer Silfverin har listat flera punkter, förutom att minska på trafiken, där han anser att SJ bryter mot avtalet med TiB.

En bankgaranti saknas fortfarande.

En resegaranti saknas fortfarande.

Servering på samtliga tåg saknas fortfarande.

Tågvärdar som tar betalt och serverar gästerna saknas på flera tåg.

Resandestatistik saknas fortfarande trots att man enligt avtalet ska redovisa månadsvis.

SJ:s löfte om nytt biljettsystem till trafikstart har inte infriats.

- Totalt sett ett klart avtalsbrott. En ny upphandling bör göras där SJ är diskvalificerat att delta på grund av bristande kvalitet och service. Merkostnaden för en ny upphandling ska SJ betala avtalsperioden ut eftersom SJ på det grövsta har brutit mot avtalet, anser Silfverin.

- Skulle det här vara bussbranschen skulle vi aldrig, aldrig acceptera ett sådant beteende som SJ visat mot Tåg i Bergslagen. Men å andra sidan skulle ingen bussentreprenör bete sig på det här viset.

- Avtal är till för att hållas, även om det visar sig att de är olönsamma. SJ:s egna ekonomiska bekymmer måste man klara ut själv.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons