Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalataxi överlevde upphandling

Annons

Nio taxibolag överklagade upphandlingen till länsrätten eftersom de inte tyckte att den skötts på rätt sätt. Länsrätten har hittills inte haft några invändningar och Dalatrafik har inte låtit sig stoppas. I går tog styrelsen beslut om vilka taxibolag som ska få köra sjukresor åt landstinget och färdtjänst åt kommunerna från 1 juli. I augusti läggs det till en del skolskjutsar.

Taxiföretagen i länet har klarat sig väl mot jättar som Busslink och Veolia (före detta Connex). De två storbolagen lämnade in varsin överklagan till länsrätten men avstod från att vara med i själva upphandlingen.

Ett skånskt bolag, Tuwa specialtransporter, fick en bit av den offentligt finansierade trafiken i Borlänge. I övrigt var det bara bolag som har lokala kopplingar som stod som vinnare. Exempelvis har Hallstahammarsföretaget Sambus fem dalaföretag som kör för bolaget.

Peter Holmberg, chef för särskild kollektivtrafik, hos Dalatrafik, säger att de som har klarat upphandlingskraven och lagt det lägsta priset har utsetts.

200 miljoner kronor kostade denna trafik skattebetalarna i Dalarna år 2005. När Dalatrafik gjort upphandlingen har bolaget beräknat att det blir besparingar på ungefär 15 procent eller 20-30 miljoner.

-Så blir det inte första året, säger Peter Holmberg.

När det blir en gemensam central i Ludvika så kan det bli bättre samordning, är tanken.

Peter Holmberg försvarar Dalatrafiks upphandling trots den omfattande kritiken.

-De har varit ute i ogjort väder, säger han.

Det rättsliga spelet om upphandlingen är inte över utan fortsätter i länsrätten.

KENNETH WESTERLUND

Mer läsning

Annons