Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarnas Tidningar näst störst

Annons

Dalarnas Tidningar med Falu Kuriren, Borlänge Tidning, Mora Tidning, Södra Dalarnes Tidning och Nya Ludvika Tidning kommer från 1 september att genomgå en strukturförändring med syfte att locka nya och gamla annonsörer.

I september blir nämligen de fem tidningarna ett enda och samlat annonsorgan, för riksannonsörer och regionala annonsköpare som vill nå ut i hela länet. Den sammanlagda upplagan blir på över 66 000 exemplar varje utgivningsdag och får 153 000 läsare. Genom att den samlade upplagan prissätts som en tidning kommer annonsörernas kontaktkostnad bli lägre än i den nuvarande strukturen.

- Vi tar ett grepp som ger en radikal förbättring för medieköparna, säger Pär Fagerström, verkställande direktör vid Dalarnas Tidningar.

Som en konsekvens av den nya strukturen kommer från och med i höst de fem tidningarna att samredovisa upplagan enligt konceptet "en tidning, flera editioner". Det är flera förändringar i omvärlden som ligger bakom beslutet hos Dalarnas Tidningar.

- Dalarna, framför allt söder om Siljan, är mer och mer en sammanhållen region med Falun-Borlänge som kärna och med intensiv pendling till arbete och shopping inom regionen, påpekar Pär Fagerström.

Han framhåller också att detaljhandeln är alltmer regionalt inriktad, antingen utifrån köpcentra eller genom kedjebildningar med en samlad marknadsföring.

- Vi anpassar oss till marknadens villkor genom att ge både riks- och regionannonsörer mer för pengarna när vi blir en stor tidning i stället för flera mindre.

- Det är också ett sätt att säkerställa en fortsatt finmaskig lokalbevakning av Dalarna, säger Fagerström.

För de rent lokala annonsörerna kommer det också i fortsättningen att bli möjligt att enbart annonsera i den tidning eller edition som kunden önskar. Tidningens verkställande direktör är övertygad om att satsningen ska ge en radikal förbättring av koncernens attraktionskraft gentemot riksmarknaden och alla större annonsörer i länet.

Konceptet innebär att Dalarnas Tidningar med sina fem editioner nu blir Sveriges näst största landsortstidning.

Mer läsning

Annons