Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarnas nya bilar smutsiga

Annons

I den aktuella redovisningen från konsument-, naturvårds-, och vägverket utgår man från uppgifter om bränsleförbrukning med mera från tillverkarna. Det innebär att den som lärt sig köra riktigt bränslesnålt och miljövänligt kan pressa ned förbrukning och utsläpp. Å andra sidan lortar den som kör som en blådåre ned betydligt mer och får större hål i plånboken.

Hittills har tidningen redovisar läget enbart för bensin- och dieselbilar. Men tar man med även de nya etanol- och gasbilarna 2006, så förändras rangordningen en del.

Dalarna kommer på 18 plats bland 21 län i utsläppsligan.

Större utsläpp har bara Stockholm, 19:e plats, Skåne på 20:e och Jämtland på 21:e plats.

Det tredje storstadsområdet med, Västra Götaland, hör till de renaste länen. Man ligger på tredje plats efter ettan Gotland och tvåan Blekinge.

Göteborgare kör inte SUV:ar utan båtar istället.

Turismen är lite svårare att få grepp om. Tydligt är att den slår igenom i Jämtland och Dalarna även på kommunnivå. Men det handlar inte bara om fjällturismen, som ju kan kräva lite större, tyngre bilar. Även Rättvik och Leksand hör hit.

Däremot visar turistkommunerna i Värmland, Bohuslän med flera inte samma bild.

Stockholmsinflytandet i Dalarna kan kanske förklara en del av denna skillnad.

I kommunligan är läget för Dalarna mera blandat. Av länets 15 kommuner ligger fyra kommuner bland de 100 bästa i landet och sex kommuner bland de 100 sämsta. (289 landet)

Absolut finaste placeringen har Hedemora med en femte plats. Därefter följer Vansbro, 21:e, Mora 39:e och Gagnef 73:e plats.

Värsta lortgrisen är Älvdalen 287:e plats, följd av Malung 280:e, Leksand 278:e, Avesta 268:e, Rättvik 257:e och Borlänge 211:e plats.

Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen minskar mellan nya bilarna 2005 och 2005 i samtliga dalakommuner med undantag av Älvdalen.

Nya bilen i Älvdalen förbrukar i snitt 8,33 liter bränsle per körda 100 kilometer medan förbrukningen i Hedemora bara är 7,43 liter.

I snitt släpper nya bilen i Hedemora ut 170,1 gram koldioxid per kilometer mot älvdalingens 202,8 gram.

Största andelen riktigt bensinslukande bilar (släpper ut mer än 250 gram koldioxid per kilometer) har Älvdalen och Leksand, 7,2 procent vardera, följd av Malung 6,6 och Rättvik 6,2 procent.

Föresten är det inte alltid gubbsen som skaffar bränsleslukarna. I Rättvik dominerar kvinnsen stort. Fler kvinnor än män har också skaffat bränsleslukare i Gagnef, Malung, och Smedjebacken.

I Älvdalen är det bara män som skaffat den typen a bil.

Tittar man istället på bränslesnåla bilar, som släpper ut mindre än 140 gram koldioxid per kilometer, så dominerar kvinnorna stort och genomgående.

Störst andel bränslesnåla nya bilar skaffades 2006 i Malung, följd av Vansbro och Gagnef. Minst bränslesnåla bilar blev det i Älvdalen.

Störst andel etanolbilar skaffade man i Hedemora, följd av Mora. Just på etanolsidan syns på saker tydligt. Nära tillgång till etanolpumpar och goda förebilder, typ att kommun eller viktigt företag gått över till etanol.

Gasbilar finns bara blev det bara några få i Borlänge. Tillgången till bränslet torde här vara avgörande.

Något som också är mycket tydligt i statistiken är att långa avstånd, dålig vägstandard och inkomstläget i kommunerna inte slår igenom.

Mer läsning

Annons