Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarna Målet är 200 nya telefonjobb

Annons

Call center är en växande verksamhet i landet. I Dalarna finns i dag ett tiotal som sysslar med tjänster inom olika branscher.

Elva av länets kommuner har en längre tid diskuterat att tillsammans med Svenska Handelskammaren starta flera i form av ett EU-projekt. Detta bland annat för att snabbväxande marknader ska få en professionell mottagarservice i regionen.

Projektet löper på tre år och målet är att starta fem Call centra. Förhoppningen är att dessa under tiden ska etablera internationella kontakter med andra Call centra och företag och göra länet mer attraktivt för nyetableringar.

Vilka områden som kan bli aktuella för de nya Call centra att arbeta med är inte helt klart. Men det kan handla om telecom-IT, bank- och försäkringssektorn, handel, turism och evenemang.

Projektet ska i slutändan förhoppningsvis leda till att det skapas 200 nya arbetstillfällen i Dalarna. Enligt Invest Dalarnas beräkningar ska enbart Call center-verksamheten om fyra år kunna sysselsätta två procent av alla yrkesverksamma masar och kullor.

Hela projektet är kostnadsberäknat till nära två miljoner kronor. Länsstyrelsen har redan beslutat att satsa 787 000 kronor. De övriga kommunerna ska satsa i förhållande till sin storlek. Faluns del blir exempelvis 100 000 kronor som näringslivschefen Hans Ahlin i dag ska begära att kommunstyrelsens samhällsutskott beslutar att ställa upp med.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons