Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalarna behöver godstågen

Annons

Green Cargo svarar Gruhs om järnvägsupprustning.

Det är vägarna, inte järnvägarna, som är den viktigaste infrastrukturfrågan för Dalarna skriver chefredaktören Christer Gruhs i Kommentaren i fredags. Redaktören tar denna vinters problem i persontågstrafiken som förevändning för att framförallt argumentera mot en upprustning av Västerdalsbanan.

Utspelet är något förvånande för en chefredaktör i Dalarna, där flera stora industrier förlitar sig på järnvägstransporter för att produktionen ska flyta och varorna nå kunderna. Jag har faktiskt svårt att se någon stad i Sverige där järnvägen spelar en större roll för industrin och därmed invånarnas tillgång till trygga jobb och möjlighet att bo kvar på orten. För exempelvis Stora Enso och SSAB är Green Cargos godstågstransporter en integrerad del i produktionen.

Även för Dalarna som helhet spelar järnvägen en avgörande roll för industri och sysselsättning. Vi kör 10 miljoner ton gods till och från Dalarna varje år och nämner gärna även Avesta Polarit och Fundia Special Bar i Smedjebacken, för att ge Christer Gruhs chansen att se att det är något han glömt i sitt resonemang. Vi utvecklar och effektiviserar transporterna i samarbete med våra kunder, nu senast tillsammans med Tomoku Hus och Bergkvists Såg i Insjön där en ny terminal invigs nästa vecka.

Tillsammans med industrin är vi också överens om en rad investeringar i infrastrukturen som är nödvändiga för att säkra effektiva transporter till övriga landet och den europeiska kontinenten. Det handlar bland annat om höjd axellast på järnvägarna, dubbelspår Borlänge-Falun liksom en ny infart till Domnarvet med ny ankomst- och avgångsbangård för att klara av ökade volymer.

I dag kör vi över 50 vagnar rundvirke och flis varje dygn på Västerdalsbanan. Men banan klarar med dagens standard och signalsystem inte fler tåg och sågverk och industrin längs Västerdalsbanan behöver också kunna utvecklas. Ett utbyte av banans ålderdomliga signalsystem ökar direkt banans kapacitet.

Jag ifrågasätter inte Christer Gruhs ärliga engagemang för Dalarnas framtid. Men för Dalarnas liksom för Sveriges framtid handlar transporterna inte om ett antingen eller. Transportbehoven ökar och transportslagen måste samverka. En transport innehåller ofta såväl lastbilsforsling som tåg och båt. Därför välkomnar vi på Green Cargo både upprustning av vägar och järnvägar. Vi tror att det är en uppfattning Christer Gruhs också kan omfatta och informerar gärna chefredaktören i detalj om de järnvägssatsningar som ökar framtidsutsikterna för industrin och människorna i Dalarna. Vi kan också berätta om hur vi förberedde oss för vintern och varför vi i hela landet ännu inte ställt in ett enda godståg på grund av snö och kyla.

BO STENBACK

Mer läsning

Annons