Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalakommuner köper gemensam telefoni

/
  • Jan-Erik Fors är projektledare för det nya systemet som ska innebära fördjupat samarbete mellan kommunerna.
  • Patrik Olsson, försäljningsdirektör på Telia säger att den nya växeln kommer att bli en av de största i Sverige.

Alla femton Dalakommuner har nu gått ihop och gjort en gemensam upphandling av telefoni. Förutom en ekonomisk vinst ser man dessutom stora fördelar genom ett fördjupat samverkansarbete mellan kommunerna där medborgarnas bästa ska stå i centrum.

Annons

Dalakommunerna har under tidigare kontraktsperiod lagt omkring 200 miljoner kronor på telefoni. En kostnad som genom den nya upphandlingen ska reduceras med mellan 20 och 30 procent.

– Vi har sedan flera år ett utvecklat samarbete mellan kommunerna. I och med den här upphandlingen har vi nu kommit rätt långt i en regional samverkan och jag ser stora utvecklingsmöjligheter, vi gör dessutom en ekonomisk vinst på att gå samman, säger Jonny Gahnshag (S), kommunstyrelsen ordförande i Falun.

Patrik Olsson, försäljningsdirektör på Telia, förklarar att det nya systemet blir en av de största växlarna i Sverige då de är klara med arbetet som beräknas vara slutfört den sista september.

– Vi är jätteglada för den här affären och tycker att det här ska bli jättespännande. Trenden är att det kommer allt fler gemensamma förfrågningar, men inte i sådan här stor skala.

Jan Bohman (S), kommunstyrelsens ordförande i Borlänge, säger att förhoppningen är att man nu ska kunna erbjuda medborgarna en bättre service än tidigare.

– Vi kommer steg för steg att implementera ny teknik och titta på vad medborgarna vill att vi ska ge. Jag har retat mig på telefontider och hoppas att vi ska kunna bli mer tillgängliga. Förhoppningen är att kunna erbjuda service även utanför kontorstid. En tolvtimmarsservice i telefonin borde banne mig inte vara omöjligt.

– Man ska kunna nå oss och det ett första projekt vi jobbar vidare med.

Men projektet handlar inte enbart om telefoni. Tanken är att förbättra samspelet mellan telefoni och IT vilket kan handla om sådant som till exempel e-post eller elektroniska kalendrar. Projektledare Jan-Erik Fors förklarar att tekniken kan användas till mycket och att man nu kommer att arbeta såväl centralt som ute i varje enskild kommun.

– Upphandlingen är klar men halva arbetet återstår. Projektet fortsätter under våren och då ska vi med gemensam kompetens arbeta med att se över tjänster åt medborgarna och hur vi löser det.

Mer läsning

Annons