Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalahandeln måste söka nya vägar

Annons

Ytterligare en våning med affärer i Kupolen och ett nytt stort affärscentrum vid infarten till Borlänge har fått känslorna att svalla i resten av länet. Men i stället för att reagera som räven kring rönnbären är det dags för resten av länet att söka efter andra "söta bär".

Vad är det som de nya stora affärerna och fler hamburgerrestauranger egentligen har att erbjuda kunderna?

Fler multinationella produkter tillverkade gud vet hur och var.

Samma sak med den tyska stormarknadskedjan som nu tänker etablera sig på ett 60-tal platser i landet. Om de inte redan upptäckt Dalarna så lär de snart göra det.

Konkurrensverket är smått lyrisk över att tyskarna nu väljer att öppna butiker i Sverige. Konkurrensen kommer att öka, utbrister verket förnöjd.

Och nog för att Konsum, Ica och Axfood (Hemköp med flera) behöver få sig en match, men tyskarna jobbar med ett begränsat antal mycket stora produkter - flera av dem från samma multinationella tillverkare som även de tre gamla svenska kedjorna erbjuder.

Möjligtvis kommer den fjärde kedjan att kunna pressa priset något öre på just dessa produkter. Men kunden får ingen större valfrihet för det.

Problemet för konsumenten likaväl som för mindre tillverkare av konsumentprodukter - allt från falukorv till skinnjackor - är ju att de stora handelsblocken inte är intresserade av mångfald utan av enfald.

Det är just här som den egentliga dalahandeln och dalaproducenterna har sin chans. Speciellt god är förstås utsikterna i de turisttäta områdena kring Siljan och i fjällen. Men även Hedemora, Falun och andra platser har här en möjlighet.

I första hand Mora, Rättvik och Leksand borde snabbt som tanken börja arbetet med att skapa saluhallar för lokalt producerade produkter.

Nog finns det väl handelsbegåvat folk som kan driva sådana projekt!

Tillverkningsföretagen inom konsumentområdet har inte så stora möjligheter att själva fixa det.

Vad tror ni skulle hända om exempelvis Siljans Chark eller Melkers engagerade sig aktivt i tillkomsten av saluhall?

Det lilla de fortfarande får lov att leverera till butikerna anslutna till de stora kedjorna skulle frysas ut.

Jo, men folk vill handla billigt, säger nu säkert vän av ordning.

Rätt, men bara i viss mån. Vore konsumenter så ointelligenta att smarta direktörer hos de stora kedjorna kan driva dem framför sig som en flock får kan man ju lika gärna gå i ide och dra något gammalt över sig.

Människor vill faktiskt veta under vilka förhållanden saker är tillverkade. De kan räkna vad bensinen kostar om de måste åka långt för att skaffa det nödvändigaste och så vidare.

I dag är det stora problemet att konsumenterna i praktiken har ytterst få alternativ.

Och de alternativ som trots allt finns är inte helt lätta att hitta.

Varför inte i marknadsföringen - annonser, reklamblad med mera - också påpeka att man faktiskt är ett fristående företag som säljer lokalt tillverkade produkter? Att man märker upp produkterna ordentligt i affärer är också en bit att stilla bedja om.

I åratal har nu olika projekt drivits kring lokalt producerad mat, hantverk med mera. Miljoner svenska kronor och EU-pengar har satsats. Och visst, vi har fått fram många bra nya produkter.

Men samtidigt med dessa projekt har deras eldsjälar hittills jobbat alldeles för lite med frågorna kring hur alla de fina produkterna ska nå ut till konsumenterna.

Det arbetet måste till nu. Bra saluhallar där det går att köpa god dalamat och annat lokalt producerat blir inte bara ett andningshål för den bofasta befolkningen. De blir också en fin turistattraktion.

Mer läsning

Annons