Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dalaföretag bildar transportjätte

Annons

Det nya lastbils- och maskinföretaget får en fordonspark som omfattar cirka 730 maskiner för alla typer av arbeten.

Totalt i de båda företagen berörs mer än 700 personer.

- Det är i dagsläget lite svårt att överblicka alla konsekvenser. Vi har medlemmar som är medlemmar både hos DSG och hos Maserfrakt. Men det finns samordningsfördelar i ett samgående då vi kan anlita experter på datasidan och på kvalitetsområdet och få en effektivare organisation.

- Våra kunder blir vinnarna, vi kommer att kunna erbjuda mer kompletta lösningar på de tjänster vi hittills var för sig tillhandahållit. Förhoppningsvis kommer vi att tjäna pengar genom att kunna ta åt oss mer jobb, säger Uno Danielsson.

Beslutet om samgående togs vid DSG:s bolagsstämma den 12 mars och på Maserfrakt bolagsstämma den 15 mars.

Uno Danielsson berättar att de första tankarna om ett samgående kom i fjol och nu har arbetsgrupper tillsatts för att genomföra samgåendet.

DSG och Maserfrakt har i dag sina huvudkontor i Borlänge. Båda företagen har lokalkontor i Avesta och Falun. Tanken är att dessa blir ett nytt Borlängekontor.

DSG har dessutom lokalkontor i Ludvika och dotterbolaget Dala Norrfrakt som har kontor i Särna, Älvdalen och Vansbro.

- Vi kommer att bli ett ganska heltäckande bolag i Dalarna som också får en stor del fjärrtrafik, säger Danielsson.

DSG har 175 entreprenörer som delägare med totalt cirka 500 entreprenadmaskiner.

- Vi har en årlig omsättning på cirka 325 miljoner kronor, berättar Uno Danielsson.

Maserfrakt har i dag ett drygt hundratal åkare som delägare. Verksamheten är uppdelad i Fjärr & Distribution och Anläggning. Bolaget har 230 tunga fordon.

Den nya koncernen har ännu så länge inget namn.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons