Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dags för tunnelbygge

Annons

- Vi kommer att göra det här jobbet i egen regi och räknar med att starta i mitten eller slutet av nästa vecka, säger Christer Lindberg som är projekteringschef vid kommunen.

Först väntar schaktningsjobb och dessa beräknas pågå under cirka två veckor.

-Under den tiden kommer riksvägen att vara avstängd. Trafiken leds via Gonäsvägen till rondellen vid Lyviksberget och ut på riksvägen igen.

- Vi kommer förstås att nogsamt märka ut för trafikanterna hur de ska köra men i övrigt krävs inga särskilda åtgärder på vägarna. De ska tåla de trafikmängder det blir fråga om, förklarar Lindberg.

Tunneln byggs i anslutning till Lorensbergavägen och får en fri höjd på 2,5 meter och blir 20 meter lång.

- Det är en tunnel i plåt som kommer hit i ett stycke. Vi tar den från lastbilen och lyfter den på plats direkt. När detta är gjort kan trafiken snart släppas på igen.

- Under ett par veckor kommer dock hastighetsgränsen att vara nedsatt från 50 till 30. Detta i samband med att vi arbetar med att bygga stödmurar och en del annat.

Kostnaden för tunnelbygget blir ungefär en miljon kronor. Christer Lindberg uppger att Vägverket hittills lovat att ställa upp med 200 000 kronor men att kommunen har förhoppningar om att Vägverket i slutänden tar på sig en större del.

Bygget är starkt försenat. När kommunalrådet Roger Stål (s) offentliggjorde projektet i början av januari 2003 så hävdade han att tunneln skulle stå färdig senast till hösten samma år, rent av tidigare.

Framför allt barn och ungdomar i Notgårdenområdet kommer att ha nytta av tunneln. Om några veckor kan de ta sig till och från Lorensbergaskolan på ett betydligt trafiksäkrare sätt.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons